The Malaysia Post

Sainz meletakkan Ferrari di atas dalam latihan GP British

Ferrari's Carlos Sainz

Credits: autoweek

Pelumba Ferrari, Carlos Sainz mengekalkan Lewis Hamilton yang menjadi kegemaran ramai di kedudukan teratas rekod masa dalam latihan kedua untuk Grand Prix Britain semalam.

Pelumba Sepanyol itu menghasilkan pusingan terpantas hari itu iaitu satu minit 28.942 saat, 0.163 lebih pantas daripada juara dunia tujuh kali Mercedes, Hamilton.

Lando Norris dari Britain berada di tempat ketiga untuk McLaren pada sesi kedua kering, dengan pendahulu kejuaraan Red Bull, Max Verstappen di tempat keempat – selepas mengadu ‘bunyi aneh’ – dan Charles Leclerc dari Ferrari di tempat kelima.

“Saya rasa kami tahu apa yang perlu kami usahakan, dan kami akan melakukannya semalaman” kata Verstappen.

“Nampaknya hujan akan turun semasa kelayakan esok, jadi akan ada keadaan berbeza berbanding sesi kami hari ini.”

Hamilton, yang memenangi rekod lapan kali di Silverstone, memberitahu pasukannya melalui radio bahawa sesuatu kelihatan terjatuh dari lantai keretanya di selekoh sembilan menjelang akhir sesi.

Mercedes telah membawa beberapa peningkatan prestasi utama kepada Silverstone, dengan harapan dapat memberikan Hamilton dan rakan sepasukan George Russell kereta yang lebih kompetitif selepas mengalami masalah musim ini.

“Ia adalah hari yang baik,” kata Hamilton. “Ia masih melantun, tidak semestinya dalam garisan lurus tetapi melalui selekoh ia agak keras. Tidak keras secara fizikal tetapi seperti dalam kereta, pada tayar dan segala-galanya.

“Kami masih ada kerja yang perlu dilakukan tetapi rasanya seperti satu langkah kecil ke hadapan.

“Kapan jangka panjang kami tidak sehebat pemain lain tetapi ia tidak jauh dari jarak jauh.” Russell, tempat kelapan tetapi dalam program berbeza dengan Hamilton, berkata terdapat beberapa tanda positif tetapi juga ruang untuk diperbaiki, dengan rentak perlumbaan biasanya lebih kuat daripada kelayakan.

Verstappen mendahului rakan sepasukan Mexico, Sergio Perez, yang menduduki tempat ketujuh terpantas pada sesi kedua, dengan 46 mata selepas sembilan perlumbaan.

“Saya fikir dari persediaan kami yang kami ada dan simulator, kereta itu jauh dari jarak jauh. Jadi kami menganggap bahawa ada sesuatu yang berlaku yang perlu kami fahami,” kata pemain Mexico itu.

“Kami agak ketinggalan, jadi kami hanya perlu memahami apa yang berlaku dengannya.” Valtteri Bottas telah mengetuai latihan pertama yang lembap dan sebahagian besarnya tidak bermakna, dengan separuh padang termasuk Verstappen gagal menetapkan masa.

Bottas hanya melakukan sembilan pusingan dan mencatat masa yang agak perlahan 1:42.249 saat dalam Alfa Romeo miliknya, dengan Hamilton kedua tetapi 0.532 lebih perlahan.

Mereka adalah satu-satunya yang menetapkan masa pada penghujung sesi itu, dengan yang lain dalam keadaan basah pada petang cuaca musim panas klasik British dengan hujan dan matahari sekali-sekala menyorok.

Peminat berkerumun tanpa mengira, 106,000 hadir semalam dengan lebih 400,000 dijangkakan dalam tempoh jualan tiga hari di Silverstone berbanding kehadiran tahun lalu 356,000.

Itu akan menjadikannya kehadiran tiga hari terbesar di acara sukan di Britain.

Sesi pembukaan diwarnai merah ketika berbaki satu minit selepas Lance Stroll Kanada mendarat Aston Martin miliknya dalam larian batu di Copse.

Beberapa pasukan membawa peningkatan yang ketara, terutamanya Alpine ― dengan juara dunia berganda Fernando Alonso keenam ― dan Williams.

Formula Satu juga menguji kamera ‘pedal cam’ baharu yang dipasang di dalam tapak kaki McLaren Lando Norris, kali pertama sudut kamera itu digunakan sejak Grand Prix Belgium 2000.

Baca Lagi | Sainz meletakkan Ferrari di atas dalam latihan GP British

Sukan itu berkata ia bertujuan untuk menilai teknologi dan melancarkannya merentasi grid dalam perlumbaan masa depan untuk memberi gambaran tentang kerja pemandu di kokpit, menambah ciri ‘helmet cam’. ― Reuters

Read Previous

PM Ismail Sabri: Hanya ada satu kem dalam Umno

Read Next

R. Kelly menyaman penjara Brooklyn kerana meletakkan dia menonton bunuh diri

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here