Rosmah: Saya dijebak oleh bekas pembantu Rizal Mansor

Datin Seri Rosmah Mansor hari ini menegaskan bahawa tuduhan rasuah terhadapnya adalah hasil “konspirasi” di antara beberapa saksi pendakwaan bersama dengan pendakwa perbicaraan, Mahkamah Tinggi mendengar hari ini.

Namun, Rosmah tidak dapat memberikan keterangan lebih lanjut mengapa beberapa saksi pendakwaan, seperti yang disebutkan dalam pernyataan pembelaannya semalam, ingin menjebaknya atas tuduhan mereka melakukan rasuah berkaitan dengan pemberian projek hibrid suria bernilai RM1.25 bilion, semasa lintas -pemeriksaan oleh pendakwa raya kanan Datuk Seri Gopal Sri Ram.

Saksi pendakwaan yang dimaksudkan adalah bekas menteri pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid, bekas ketua setiausaha pendidikan Tan Sri Madinah Mohamad dan Datuk Seri Alias ​​Ahmad, bersama bekas pembantu Rosmah, Datuk Rizal Mansor, dan Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin.

Sri Ram telah bertanya kepada Rosmah apakah dia memiliki perselisihan atau argumen dengan semua pihak di atas, yang dia katakan tidak.

Dia juga menafikan mengenali Saidi dan rakan perniagaannya, Rayyan Radzwill Abdullah, secara peribadi dan menyatakan bahawa dia hanya bertemu mereka melalui bekas pembantunya, Rizal.

Sri Ram kemudian menekankan kepada Rosmah apakah dia dapat memberikan penjelasan mengapa semua saksi ini akan “membuat pernyataan palsu” di mahkamah dan menjebaknya atas tuduhan kejahatan mereka, seperti yang dinyatakan dalam pernyataan pembelaannya.

Rosmah menjawab bahawa pihak pendakwa sebaliknya seharusnya mengarahkan soalan seperti itu kepada saksi-saksi ini.

Peguamnya, Datuk Akberdin Abdul Kader, kemudian menyoal pertanyaan Sri Ram, dengan menyatakan bahawa adalah tidak adil untuk meminta pelanggannya memberikan jawapan yang dia tidak mempunyai pengetahuan peribadi atau jawapan berdasarkan pendapat.

Melihat pernyataannya bahawa Rizal didakwa bersekongkol dengan Jabatan Peguam Negara untuk membuat tuduhan palsu terhadapnya, Sri Ram kemudian memanggil semua lapan anggota pasukan pendakwaan, yang membantu perbicaraan, untuk memperkenalkan diri kepada Rosmah dan disoal siasat sama ada dia mempunyai perselisihan dengan salah satu dari mereka secara peribadi, yang dia jawab tidak.

Sri Ram kemudian menyarankan kepada Rosmah agar desakannya bahwa Rizal bersekongkol dengan pihak pendakwaan tidak ada alasan, yang tidak disetujui olehnya.

Rosmah juga menyatakan dalam pemeriksaan balas bahawa dia tidak mempunyai hubungan dekat dengan mantan pembantunya, Rizal, dan bahawa dia adalah seorang pekerja “tidak memuaskan”.

Rosmah menjelaskan bahawa dia lebih suka menyampaikan keluhannya, jika ada, dengan ketua jabatan FLOM dan atasan Rizal, Datuk Seri Siti Azizah Sheikh Abod, dan sekali lagi menegaskan bahawa dia tidak terlibat dalam urusan pentadbiran di jabatan itu.

Sri Ram kemudian meminta Rosmah yang telah mengesahkan Rizal agar dia menerima kepemimpinannya dari pemerintah negeri Pahang, yang mana dia menjelaskan dia hanya menyebut nama Rizal kepada ketua setiausaha kerajaan negeri Pahang tetapi menekankan bahawa dia tidak berkuasa mempengaruhi penghargaan itu proses.

Baca Lagi | Tok Pa: Pekerjaan berkualiti, pelaburan membolehkan orang menikmati penjimatan, taraf hidup yang lebih tinggi

“Saya kasihan kepadanya (Rizal), itulah sebabnya saya menyebut namanya, tetapi adakah dia juga telah mengemukakan permohonan itu melalui orang lain yang saya tidak kenal,” kata Rosmah.

Namun, Rosmah mengesahkan pertanyaan oleh Sri Ram ketika ditanya apakah kedudukannya sebagai isteri perdana menteri dapat mempengaruhi Rizal menerima kepemimpinannya.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Parlimen Singapura meluluskan undang-undang untuk mengatasi campur tangan asing

Read Next

Pakatan Melaka menulis surat kepada Raja mengenai pembubaran dewan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.