Tok Pa: Pekerjaan berkualiti, pelaburan membolehkan orang menikmati penjimatan, taraf hidup yang lebih tinggi

Pekerjaan dan pelaburan berkualiti tinggi akan membolehkan rakyat Malaysia menikmati taraf hidup yang lebih tinggi dan juga membolehkan mereka mempunyai simpanan yang lebih tinggi, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed.

“Bagaimana kita merancang untuk membangun kembali simpanan, itu ada kaitannya dengan pendapatan. Tidak ada jalan pintas, kita tidak boleh hanya menggunakan sumber kerajaan, jadi ia mesti datang dari suatu tempat dan di suatu tempat akan ada pekerjaan, pekerjaan yang berkualiti, “katanya pada webinar bertajuk” Arah Ekonomi Malaysia – Apa yang Harapan Berikutnya “yang dihoskan oleh Penasihat Kekayaan UOB Kay Hian hari ini.

Dia mengatakan ini sebagai tindak balas kepada pertanyaan mengenai bagaimana menangani kadar simpanan rakyat Malaysia yang rendah, terutama mereka yang telah menarik diri dari akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mereka semasa wabak Covid-19.

“Itulah sebabnya pelaburan akan memainkan peranan penting, bukan hanya pelabur asing tetapi juga domestik. Kita harus lebih agresif dalam menarik pelaburan berkualiti, ”katanya, menunjukkan kejayaan masa lalu di negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Johor, dan Sarawak di mana pelbagai sektor seperti elektrik dan elektronik dan minyak dan gas telah berkembang pesat.

“Ringkasnya, anda harus meningkatkan kemahiran, anda harus membawa pelaburan berkualiti, anda harus melatih lebih banyak orang, kita harus keluar dari operasi dengan gaji rendah, itu juga berkaitan dengan gaji minimum,” tambahnya.

Pertumbuhan pendapatan juga akan menjadi kunci untuk memastikan Malaysia dapat mencapai 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera berbanding 17.2 peratus pada tahun 2019, katanya, sambil menambah bahawa ia dapat dilakukan dengan simpanan melalui institusi Bumiputera seperti Permodalan Nasional Bhd (PNB) dan Lembaga Tabung Haji, dan institusi pembangunan seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara).

“Sekali lagi, untuk melakukan itu, kita harus meningkatkan pendapatan mereka dengan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka, sehingga mereka dapat menyimpan lebih banyak dana seperti ASB (Amanah Saham Bumiputera) atau Tabung Haji,” katanya.

Abdullah Hakim

Kewartawanan dan berita adalah cawan kopi saya setiap hari

Read Previous

Zahid: Wakil Umno yang menarik sokongan untuk CM Melaka akan dipecat

Read Next

SPR menerima pemberitahuan mengenai pembubaran DUN Melaka

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.