Rapper K-pop I.M dari Monsta X di kecam kerana memakai baju dengan kalimat Islam yang suci

Rapper K-pop I.M dari Monsta X telah mendarat di air panas bersama peminatnya yang beragama Islam setelah memakai baju dengan ungkapan Islam yang suci di atasnya.

I.M, dengan nama sebenarnya Im Chang-kyun, mengenakan pakaian kontroversial dalam foto konsep untuk album mini debutnya sendirian Duality.

Bismillah, frasa Arab yang diterjemahkan menjadi “dengan nama Tuhan, Yang Maha Pemurah, Yang Maha Penyayang”, dapat dilihat di sudut kiri bawah di salah satu foto.

Ungkapan itu dianggap suci di kalangan umat Islam dan dibacakan dalam pelbagai ritual Islam seperti doa harian dan penyediaan makanan halal.

Peminat I.M mengunjungi Twitter untuk menyatakan kekecewaan dan kemarahan mereka ketika melihat rapper Love Killa menggunakan Bismillah untuk tujuan fesyen.

Percubaan untuk mengesan jenama di belakang baju itu kosong, menyebabkan peminat percaya bahawa baju itu mungkin dibuat khas oleh stylists Monsta X.

Beberapa peminat datang untuk membela I.M, mendakwa bahawa dia mungkin tidak menyedari kepentingan Bismillah dan bahawa dia akan menolak untuk memakainya jika dia tahu.

Yang lain membantah hujah ini dan mengatakan kejahilan tidak lagi boleh dijadikan alasan untuk tidak sensitif terhadap agama, terutamanya kerana Monsta X mempunyai fandom yang berbeza dengan penyokong dari pelbagai agama.

“Orang-orang Muslim yang sebenarnya dipakai untuk memakai apa sahaja dengan nama Tuhan di atasnya, apalagi orang bukan Islam.

“Ini adalah salah satu frasa terpenting dalam Islam dan tidak boleh dijadikan hiasan oleh orang bukan Islam.

Baca Lagi | Pemuzik Malaysia Haoren mempertahankan penggunaan brownface untuk mempromosikan minuman pemutih kulit

“Ya, kaligrafi Islam itu cantik. Tetapi itu tidak bermaksud kita dapat menamparnya ke atas apa sahaja, ”kata pengguna @ 95eyeliner.

Beberapa peminat Monsta X meminta I.M dan labelnya Starship Entertainment untuk mengeluarkan permintaan maaf rasmi dan mengedit frasa Islam daripada bahan promosi rapper.

Kedua-dua I.M dan syarikatnya masih belum membicarakan masalah ini pada masa akhbar.

Ini bukan kali pertama berhala K-pop mencetuskan kontroversi mengenai penggunaan citra Islam dalam karya mereka. Boyband NCT 127 membuat marah peminat Muslim mereka setelah sebuah kuil dan teks Islam muncul di latar untuk salah satu persembahan pentas mereka pada bulan Oktober tahun lalu.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Khairy: Pendaftaran untuk vaksinasi Covid-19 akan bermula pada bulan Mac

Read Next

Najib gagal dalam usaha terakhir untuk membatalkan kelayakan Sri Ram sebagai pendakwa utama dalam perbicaraan 1MDB

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x