Khairy: Pendaftaran untuk vaksinasi Covid-19 akan bermula pada bulan Mac

Pendaftaran untuk vaksinasi Covid-19 kepada orang ramai dijangka bermula pada bulan Mac dan ini akan dibuat secara sukarela, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin.

Dia mengatakan ada lima cara untuk orang ramai mendaftar untuk mendapatkan vaksin, termasuk melalui aplikasi MySejahtera.

“Jika mereka tidak memiliki akses ke MySejahtera, mereka dapat mengunjungi laman web JKJAV (Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19), yang akan dilancarkan oleh perdana menteri minggu depan.

“Selain itu ada hotline (jumlah yang akan diperbaiki nanti), pendaftaran manual di klinik dan hospital awam dan swasta, dan terakhir, bagi orang yang tinggal di kawasan luar bandar, kami akan bekerjasama dengan pemerintah negeri untuk meminta mereka mendaftarkan penerima termasuk warga emas, ”katanya semasa program Ruang Bicara yang disiarkan di Bernama TV, semalam.

Khairy, yang juga menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional mengulangi bahawa program vaksinasi akan dimulakan dengan pekerja garis depan.

Baca Lagi | Kejayaan ADSCC merawat enam pesakit barah dengan teknologi pemindahan sumsum tulang

“Kami akan menilai setiap permohonan kerana banyak yang meminta agar mereka (pemohon) dikategorikan sebagai barisan depan.

“Saya dapat mengesahkan bahawa Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) akan menjadi orang pertama yang menerima vaksin Pfizer, diikuti oleh Ketua Pengarah Kesihatan (Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah), doktor, jururawat dan lain-lain. Menteri akan mendapat giliran mereka sedikit kemudian, ”katanya.

Pada 4 Februari, Muhyiddin dilaporkan mengatakan Program Imunisasi Nasional Covid-19 tiga fasa akan dimulakan pada akhir bulan ini, dengan pemerintah menyasarkan 80 peratus penduduk negara itu atau 26.5 juta individu untuk menerima vaksin secara percuma menagih.

Fasa pertama, dari Februari hingga April, adalah untuk 500,000 barisan hadapan yang terlibat secara langsung dalam memerangi Covid-19, sementara fasa kedua, dari April hingga Ogos, untuk kumpulan berisiko tinggi, yang terdiri daripada warga emas berusia 60 tahun ke atas dan kumpulan rentan dengan masalah morbiditi, seperti penyakit jantung, obesiti, diabetes dan tekanan darah tinggi, serta orang kurang upaya (OKU).

Fasa ketiga adalah dari Mei hingga Februari tahun depan dan untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas.

Pada 8 Januari, Khairy mengumumkan bahawa vaksin Pfizer-BioNTech telah didaftarkan oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional (NPRA), sehingga memberikan persetujuan bersyarat untuk penggunaan vaksin di negara ini.

Selain dari Malaysia, 49 negara lain telah meluluskan vaksin tersebut dan beberapa negara telah mula menggunakan vaksin tersebut. Vaksin Pfizer juga merupakan vaksin Covid-19 pertama yang disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk penggunaan kecemasan.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Ketua Olimpik Tokyo berhenti, meminta maaf sekali lagi atas kenyataan seksis

Read Next

Rapper K-pop I.M dari Monsta X di kecam kerana memakai baju dengan kalimat Islam yang suci

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x