Permainan First-Person Shooter (FPS) seperti Counter-Strike, Call of Duty dan Tom Clancy’s Rainbow Six Siege telah dikecualikan daripada Sukan Olimpik, menurut Pengerusi IOC Esukan, Vincent Pereira.
Tidak Mencerminkan Nilai Olimpik Esukan
Pereira menyatakan bahawa temasya itu tidak mencerminkan nilai-nilai Sukan Olimpik seperti persahabatan, saling menghormati dan kecemerlangan.
Kontroversi Ganas dalam FPS
Walaupun popular di kalangan pemain yang mempunyai bilangan pemain yang ramai, permainan FPS dianggap mempunyai “keganasan yang boleh dilihat” kerana ia melibatkan objektif membunuh musuh menggunakan senjata. Beberapa negara juga telah mengkritik permainan FPS kerana mencetuskan keganasan.
Reaksi Komuniti Permainan Video
Keputusan IOC telah dikritik oleh komuniti permainan video, yang menyebutnya “bukan jenaka”. Beberapa penerbit permainan seperti Valve, Activision dan Ubisoft yang disebut oleh IOC masih belum mengulas mengenai keputusan ini.
Kontroversi Sekeliling Fortnite dalam E-Sukan Olimpik
Walau bagaimanapun, terdapat persoalan mengenai keputusan IOC untuk memasukkan permainan Fortnite Epic Games dalam Sukan Olimpik.
Pertahanan Terhadap Keputusan Memasuki Fortnite
Walaupun Fortnite mempunyai format permainan yang berbeza, iaitu battle of kings di mana pemain mesti bertahan dan membunuh pemain lain, Pereira mempertahankan keputusan itu. IOC telah mencipta format khas di mana pemain hanya perlu menembak sasaran dalam permainan Fortnite, bukan pemain lain.
Tidak menghiraukan Permainan E-Sukan Popular Lain
Selain permainan FPS dan Fortnite, acara Olympic Esports Week (OEW) turut merangkumi sembilan sukan lain yang mewakili sukan tradisional seperti berbasikal, berperahu dan belayar.
Baca lagi | Alcaraz memenangi Terbuka AS dan menjadi pemain nombor satu dunia termuda
Kritikan Terhadap Pengabaian Permainan E-Sukan Popular
Keputusan ini turut mendapat kritikan beberapa pihak yang menganggap tidak memasukkan permainan e-sukan terkenal seperti League of Legends, Dota 2, dan Mobile Legends: Bang Bang (MLBB).
Pendapat Hormat Terhadap Keputusan IOC
Namun begitu, terdapat juga pihak yang menghormati keputusan IOC, termasuk Moonton Games, penerbit permainan MLBB. Ajay Jilka, Ketua Esukan untuk Timur Tengah dan Asia Tengah di Moonton Games, berkata IOC mempunyai hak untuk menentukan permainan mana yang akan dipertandingkan dan e-sukan adalah berbeza untuk semua orang.
Jangkaan dalam Pembangunan Industri E-Sukan
Diharapkan keputusan IOC akan merangsang perkembangan bakat dan industri e-sukan di Indonesia, walaupun beberapa permainan popular di negara itu tidak dipertandingkan pada acara itu. Persatuan e-sukan Indonesia (PBeSI) melihat keputusan IOC sebagai sesuatu yang positif dan percaya IOC telah mempertimbangkan segala-galanya dengan baik.
Baca lagi | UCL FINAL 2023: Gelaran Sulung Liga Juara-Juara Pasukan Umpama “ditulis dalam bintang” – Pep Guardiola
Permainan Pameran di OEW
Selain daripada permainan yang dipertandingkan, OEW turut mempersembahkan beberapa permainan pameran seperti Street Fighter, Rocket League, dan NBA 2K. Alibaba Cloud juga terlibat dalam acara itu sebagai rakan kongsi dan menyediakan alat kecerdasan buatan yang berkuasa yang membantu dalam mengukur jejak karbon acara tersebut.