Pengambilalihan Newcastle Arab Saudi akan siap

Pengambilalihan Newcastle yang disokong oleh Saudi akan mendapatkan lampu hijau dari Liga Perdana walaupun terdapat amaran dari Amnesty International hari ini bahawa perjanjian itu merupakan “mencuci sukan” dari rekod hak asasi manusia kerajaan Teluk.

Sebuah konsortium yang menampilkan Dana Pelaburan Awam Saudi (PIF), Rakan Kongsi Modal PCP dan saudara jutawan David dan Simon Reuben membuat perjanjian bernilai 300 juta pound (RM1.7 bilion) untuk membeli kelab itu dari pemilik tidak popular Mike Ashley pada April 2020.

Walau bagaimanapun, tawaran pengambilalihan kontroversial melanda tahun lalu setelah bantahan dari beIN Sports yang berpangkalan di Qatar, pemegang hak televisyen utama Liga Perdana.

Penyiar, yang memperluas haknya ke penerbangan teratas Inggeris untuk wilayah Timur Tengah dan Afrika Utara awal tahun ini hingga tahun 2025 dengan biaya AS $ 500 juta, dilarang oleh Arab Saudi pada tahun 2017 pada permulaan sekatan diplomatik dan pengangkutan Qatar, yang berakhir pada Januari.

Ketegangan antara negara-negara telah berkurang dengan ketara tahun ini dan larangan beIN Saudi akan diangkat, dengan Riyadh juga berusaha menyelesaikan tuntutan arbitrase Qatar bernilai AS $ 1 bilion mengenai siaran lanun kepada khalayak Saudi oleh rangkaian BeoutQ.

PIF, yang dipengerusikan oleh Putera Mohammed bin Salman, yang dikenal sebagai MBS, dilaporkan akan mengambil 80 persen saham di bawah perjanjian yang dicadangkan.

Baca Lagi | Liga Sepak Takraw Malaysia akan disiarkan di saluran sukan AS

Pengambilalihan itu dapat mengubah kekayaan Magpies – walaupun kehadiran tetap 50,000 di St James ’Park, Newcastle belum memenangi trofi utama sejak 1969.

Pemilik semasa Mike Ashley telah sangat tidak popular dalam 13 tahun tugasnya, dan selama ini kelab telah dua kali diturunkan dari Liga Perdana sebelum bangkit kembali dalam penerbangan teratas bola sepak Inggeris. 

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Liga Sepak Takraw Malaysia akan disiarkan di saluran sukan AS

Read Next

Timbalan menteri wanita dikritik keras kerana ingin menjawab soalan dasar di kantin

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.