Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris menafikan sebagai ‘Papagomo’

Anggota majlis eksekutif Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris telah menafikan bahawa dia adalah blogger yang dikenali sebagai Papagomo, menurut kenyataan di Mahkamah Tinggi.

Wan Muhammad Azri membuat penafian ini dalam pernyataan pembelaan terhadap saman fitnah yang diajukan oleh Setiausaha Jeneral DAP Lim Guan Eng dan anak lelaki terakhirnya, Clint Lim Way Chau, kerana menyebarkan berita palsu terhadap duo ayah-anak itu tahun lalu.

Lim dan anaknya kedua-duanya mengemukakan tuntutan mahkamah terhadap Wan Muhammad Azri di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 15 Oktober lalu, setelah kedua-duanya mula menyebarkan tuduhan palsu bahawa Way Chau telah ditahan ketika cuba menyeludup wang tunai RM2 juta ke Singapura tanpa menyatakannya.

Kejadian itu berpunca dari laporan sebuah akhbar vernakular China pada bulan Mac 2020. Akhbar tersebut kemudiannya menerbitkan penarikan balik dan permintaan maaf.

Dalam dokumen pengadilan yang dilihat oleh Malay Mail, Wan Muhammad mengatakan dia tidak setuju dengan pernyataan tuntutan penggugat sebagaimana dimaksud dalam Perenggan 3.1 bahwa dia dikenal sebagai “Papagomo”.

“Paragraf 3.1 dan Paragraf 3.2 dari pernyataan tuntutan disepakati kecuali bahwa terdakwa dikenal sebagai Papagomo dan menempatkan beban bukti yang kuat pada pernyataan itu,” katanya.

Paragraf 3.1 dinyatakan sebagai berikut: “Pada saat-saat penting, terdakwa, yang juga dikenal sebagai Papagomo, adalah anggota organisasi non-korporat yang bersifat politik yang dikenali sebagai United Malays National Organisation atau singkatnya ‘Umno’. “

Paragraf 3.2 dinyatakan sebagai berikut: Terdakwa memegang posisi anggota dewan eksekutif (exco) di salah satu komponen parti Umno, Pemuda Umno.

Wan Muhammad juga enggan mengakuinya dan dengan tegas menafikan dia terkenal di media sosial di mana jumlah pengikutnya di Facebook adalah ribuan. Namun, ini bukan kali pertama Wan Muhammad Azri menafikan dia adalah blogger terkenal kerana dua keputusan Mahkamah Tinggi sebelumnya menunjukkan sebaliknya.

Mahkamah Tinggi sebelumnya memutuskan Wan Muhammad Azri sebagai blogger pro-Umno Papagomo pada tahun 2014, setelah dia dituduh menghasilkan gambar eksplisit dan kenyataan menghina mengenai Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubungan intim dengan lelaki lain dalam blog yang dikendalikannya.

Ia memutuskan untuk memihak kepada Anwar dan memerintahkan Wan Muhammad Azri membayar ganti rugi bekas RM800,000 dan kos RM50,000 kerana mengaitkan Ketua Pembangkang dengan seorang lelaki dalam video seks beberapa bulan sebelumnya.

Baca Lagi | DAP Kit Siang memberi sokongan kepada Timbalan Speaker Azalina memanggil perhatian kerajaan

Di sebalik penolakannya, Wan Muhammad Azri juga sebelumnya diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi pada tahun 2013 untuk membayar ganti rugi RM500,000 kepada seorang peniaga kerana saman fitnah.

Pada 13 September 2013, Wan Muhammad telah dikenal pasti oleh Pesuruhjaya Kehakiman ketika itu, Datuk Vazeer Alam Mydin Meera sebagai Papagomo dan memerintahkan untuk membayar RM200,000 sebagai ganti rugi am dan RM300,000 sebagai ganti rugi teladan kepada ahli perniagaan Abdul Razak Mohd Noor dalam tuntutan saman fitnah terhadapnya. blogger.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

TMJ mahu mengambil alih Harimau Malaya

Read Next

Wartawan CNN Christiane Amanpour didiagnosis menghidap barah ovari

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.