Pemuda Malaysia berkumpul di Dataran Merdeka untuk tunjuk perasaan #Lawan

Ratusan orang yang terdiri terutamanya dari pemuda Malaysia berkumpul di tengah-tengah Kuala Lumpur hari ini untuk mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan #Lawan.

Pada waktu pagi, orang ramai, yang awalnya jarang, meningkat dengan ketara pada pukul 10.45 pagi, dan pada pukul 11 ​​pagi, seluruh Jalan Tun Perak di bawah Stesen LRT Masjid Jamed penuh sesak.

Ketika penunjuk perasaan mulai bergerak perlahan menuju Dataran Merdeka, mereka dihentikan oleh polis yang mengatakan bahawa mereka tidak dibenarkan memasuki dataran bersejarah.

Selepas beberapa perbincangan, polis nampaknya mundur, tetapi tidak lama kemudian, para penunjuk perasaan masih dilarang masuk, jadi mereka duduk di jalan utama dan mula melaungkan sambil memegang poster dan sepanduk di atas.

Beberapa juga membawa mayat palsu yang dibalut kain kapan untuk melambangkan tingginya jumlah kematian setiap hari dari Covid-19 di Malaysia serta sistem penjagaan kesihatan negara yang runtuh.

Tunjuk perasaan itu dianjurkan oleh Sekretariat Solidariti Rakyat (SSR), yang terdiri daripada aktivis seperti Tharma Pillai Undi18, Afiq Adib dan Muhammad Alshatri dan Mohd Asraf Sharafi dari Bersih.

SSR menganjurkan beberapa tunjuk perasaan kecil sebelumnya, termasuk tunjuk perasaan “Bendera Hitam” di Dataran Merdeka pada 17 Julai dan konvoi kenderaan pada 24 Julai.

Menurut Asraf, para penunjuk perasaan dimaksudkan untuk pindah ke Dataran Merdeka yang akan membuat jarak sosial menjadi mudah.

Baca Lagi | Barisan Nasional (BN) dan UMNO berpecah kepada dua puak yang berbeza

“Sedikit kecewa dengan polis kerana tidak mengizinkan kami masuk. Dataran Merdeka adalah tempat awam dan menjadi milik rakyat.

“Ini menyukarkan keadaan kerana banyak yang muncul. Namun, di sebalik semua itu, kami masih dapat mematuhi SOP dan berkelakuan baik, ”katanya kepada Malay Mail.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Keluarga Altantuya harus dibenarkan masuk ke keterangan saksi, Mahkamah Rayuan

Read Next

Menteri Dalam Negeri menuduh aktivis #Lawan cuba memecahbelahkan masyarakat

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x