Pemohon kerja graduan ditolak kerana kurang ajar

Lulusan baru tempatan yang melamar pekerjaan mendapat perhatian atas semua alasan yang salah setelah pertukaran tidak sopan dengan perekrut dari agensi pemasaran digital.

Tangkapan skrin yang dimuat naik oleh pengguna Facebook Hara Lee, saudari perekrut dengan Wolves Digital terkejut dengan cara baru graduan melamar pekerjaan.

Setelah pemohon menyatakan berminat dengan kedudukan pencipta kandungan kanan di agensi tersebut dan bertanya mengenai gaji dan waktu bekerja.

Perekrut meminta portfolio dan riwayat hidup pemohon, yang mana lulusan menawarkan untuk menunjukkan FYP atau Projek Tahun Akhir kerana tidak memiliki portfolio.

Ketika ditanya mengenai maksud FYP, pemohon bertanya apakah perekrut itu pergi ke universiti dan menegaskan perekrut itu menjawab soalan itu terlebih dahulu untuk mengetahui sama ada pekerjaan itu memenuhi jangkaan.

Perekrut menyatakan dirinya sebagai pengasas bersama syarikat itu, berharap pemohon mendapat keberuntungan mencari pekerjaan dan memintanya untuk mengusahakan perkembangan wataknya sekiranya dia ingin menyertai industri ini dengan pemohon hanya menjawab dengan ‘Kthx’ (okay terima kasih).

Pengasas bersama Wolves Digital, Samson Knight mengatakan terdapat bendera merah yang melambai sejak awal perbualan dengan pemohon.

“Semasa saya pertama kali mendapat teks, saya sebenarnya tidak tahu untuk marah, atau ketawa kerana tidak ada pengenalan yang tepat, yang sudah mencerminkan orang seperti apa pemohon.

“Saya sebenarnya merancang untuk memberi peluang kepada pemohon untuk wawancara, namun setelah beberapa perbincangan, saya memutuskan untuk melepaskannya kerana saya tidak melihat usaha yang nyata.”

Dia mengatakan bahawa walaupun tidak salah bagi pemohon untuk menanyakan mengenai gaji, waktu pertanyaannya harus berada di akhir wawancara dan bukannya memulainya.

Setelah direkrut untuk agensi pemasaran selama lebih dari dua tahun, dia mengatakan ini bukan kali pertama dia menemui calon seperti itu.

“Anehnya, ini adalah kali kedua saya mengalami wawancara seperti ini. Yang pertama sebenarnya adalah wawancara yang tepat di mana kami memintanya untuk masuk ke pejabat.

Baca Lagi | Kerajaan mempertimbangkan semula pentadbiran Pfizer Covid-19 jabs untuk remaja

“Saya rasa ia seperti yang serupa di mana pemohon bertanya apa yang syarikat boleh tawarkan kepadanya dan bukannya apa yang dapat dia sumbangkan kepada syarikat itu. “Kerana sebagai majikan, kami juga ingin mengetahui apa yang terbaik untuk pasukan dan watak apa yang paling sesuai dengan pasukan.”

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

SRC International mengatakan saman itu diberikan kepada semua defendan

Read Next

Internet mudah alih termurah ASEAN ialah di Filipina

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x