Pelakon Darth Vader Dave Prowse meninggal dunia pada usia 85 tahun

Dave Prowse, pelakon Britain di sebalik topeng hitam penjahat Star Wars yang mengancam Darth Vader telah meninggal dunia pada usia 85 tahun, kata ejennya hari ini.

Seorang bekas pembentuk badan menjadi pelakon, kedudukan Prowse yang menjulang tinggi hampir dua meter (6.5 kaki) menjadikannya peranan antagonis terkenal dalam trilogi Star Wars yang asal.

Mark Hamill, yang memerankan Luke Skywalker dalam kisah epik, menulis tweet bahawa dia “sangat sedih mendengar David Prowse berlalu.”

“Dia adalah seorang yang baik & lebih daripada Darth Vader,” tulis Hamill.

“Pelakon-Suami-Bapa-Anggota Ordo Kerajaan Inggeris-3 kali Juara Angkat Berat Inggeris. Dia sangat menyayangi peminatnya sama seperti mereka menyayanginya. “

Ejen Prowse, Thomas Bowington mengumumkan berita di Facebook hari ini, dengan menulis: “Dengan sangat sedih kami harus mengumumkan bahawa pelanggan kami Dave Prowse … meninggal dunia pagi semalam pada usia 85 tahun.”

“Semoga kekuatan bersamanya, selalu!” ejen itu kemudian memberitahu BBC.

Bowington menambah bahawa kematian Prowse berikutan penyakit yang pendek adalah “kehilangan yang benar-benar menyakitkan hati kami dan berjuta-juta peminat di seluruh dunia”.

Tetapi ketika dia mengenakan baju besi dan jubah hitam yang berkilat, aksen Inggeris barat Prowse yang kuat bermaksud pembuat filem beralih kepada pelakon AS James Earl Jones untuk suara yang menggembirakan yang akan muncul dari balik topeng.

Baca Lagi | Hit Netflix ‘The Queen’s Gambit’ menyebabkan penjualan set catur meletup

Namun Prowse tetap melekat pada karakter, mengatakan kepada AFP pada tahun 2013 bahawa dia adalah “penjahat layar besar terhebat sepanjang masa”.

Prowse dilahirkan di bandar Inggeris barat daya Bristol pada 1 Julai 1935 dari keluarga kelas pekerja, memenangkan biasiswa ke sekolah tempatan yang berprestij Bristol Grammar.

Dia segera mengembangkan minat untuk angkat berat dan terus mewakili negaranya di Sukan Komanwel pada awal 1960-an sebelum menempa karier di Hollywood.

Dia melatih Christopher Reeve untuk berperan sebagai Superman dan dilaporkan oleh pengarah Star Wars George Lucas sebagai tambahan pada A Clockwork Orange tahun 1971.

Lucas memintanya untuk mengikuti audisi untuk peranan Vader dan raksasa berbulu Chewbacca, dengan Prowse memilih sisi gelap kerana “anda selalu ingat orang jahat,” dia pernah memberitahu BBC.

Yayasan Peter Mayhew, yang didirikan untuk mengenang aktor yang memerankan Chewbacca, mengunggah gambar Mayhew bersama Prowse dan bintangnya Kenny Baker, bersama dengan pesan: “RIP Dave Prowse.” “Saya harap anda ada di sana untuk berkongsi cerita dan cerita dengan anak-anak lelaki,” tambahnya.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Hit Netflix ‘The Queen’s Gambit’ menyebabkan penjualan set catur meletup

Read Next

Anwar mendesak PMD untuk member penjelasan peruntukan RM11b termasuk RM108 juta untuk pelantikan politik

Langgan
Notify of
guest
2 Comments
Tertua
Terkini Paling Banyak Diundi
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
Michael Grusenmeyer

i like this best article

Dorene Berks

i like this wonderful post

2
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x