Peguam Rosmah mempersoalkan kesahihan surat AG mengenai pelantikan Sri Ram sebagai DPP

Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa perbicaraan Datin Seri Rosmah Mansor mengenai projek solar hybrid adalah batal kerana Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun telah mengeluarkan surat bertanggal mengenai pelantikan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai ketua pendakwa dalam kes tersebut.

Peguam Rosmah, Datuk Jagjit Singh berkata, berdasarkan surat yang dikeluarkan oleh pihak pendakwaan kepada mahkamah hari ini, surat itu ditandatangani oleh Peguam Negara pada 21 Mei 2021 untuk melantik Sri Ram sebagai Timbalan Kanan Pendakwa Raya yang berkuat kuasa mulai 30 Ogos 2018.

“Dalam surat itu, Idrus mengatakan Sri Ram dapat menggunakan semua atau hak yang dimiliki olehnya (Idrus) di bawah Kanun Prosedur Jenayah (BPK) atau undang-undang tertulis seperti yang diperuntukkan di bawah Seksyen 376 (3) BPK dan secara khusus untuk menjalankan pendakwaan dalam kes solar Rosmah termasuk permohonan dan rayuan jenayah lain yang berkaitan dengannya, ”katanya.

Jagjit mengatakan Idrus adalah hakim Mahkamah Rayuan pada 30 Ogos 2018, dan dia dilantik sebagai Peguam Negara pada 6 Mac 2020.

“Idrus tidak dapat mengeluarkan surat bertanggal ketika dia bukan AG pada waktu itu (30 Ogos 2018). Berdasarkan surat yang dikeluarkan pada 21 Mei, perbicaraan itu adalah batal, ”katanya dalam keterangannya ketika mendengar permohonan Rosmah untuk membatalkan perbicaraan rasuah bernilai RM1.25 bilion atas projek solar hybrid dan untuk membatalkan kelayakan Sri Ram sebagai ketua pendakwa raya di kes itu.

Jagjit selanjutnya berpendapat bahawa surat baru yang dikeluarkan oleh Peguam Negara adalah pertimbangan semula dan oleh itu pelantikan Sri Ram tidak sah, tidak teratur dan cacat.

Rosmah, 69, mengajukan permohonan setelah Mahkamah Rayuan pada 8 April mengizinkan rayuannya untuk mendapatkan salinan surat pelantikan Sri Ram setelah pihak pendakwaan bersetuju untuk memberikannya kepada pasukan pembelaan.

Rosmah mengemukakan perkara itu untuk rayuan setelah Mahkamah Tinggi menolak permohonannya atas surat pelantikan Sri Ram pada 19 Ogos tahun lalu.

Baca Lagi | Perbicaraan rasuah Guan Eng bermula

Surat pelantikan itu tidak bertarikh pada atau sebelum 15 Nov 2018, pada hari Rosmah didakwa di mahkamah, dan tidak ditandatangani oleh Peguam Negara ketika itu, Tan Sri Tommy Thomas.

Sebaliknya, surat itu bertarikh 8 Julai tahun lalu dan ditandatangani oleh Idrus. Perbicaraan di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung pada hari Khamis.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Pengubahan wang haram Ahmad Maslan, kes penyataan palsu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi

Read Next

Doktor mendedahkan dirinya kepada penumpang bas digantung kerja selama empat bulan

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x