Doktor mendedahkan dirinya kepada penumpang bas digantung kerja selama empat bulan

Seorang pengamal perubatan yang berdiri lebih dari 20 tahun telah digantung selama empat bulan kerana menghina kesopanan seorang penumpang bas wanita pada tahun 2016, dengan mendedahkan seluar dalam dan pangkal paha kepadanya.

Dr Azman Osman dihukum setelah perbicaraan dan dipenjara selama dua minggu pada tahun 2017.

Dia membuka zip seluarnya di hadapan mangsa yang berusia 56 tahun ketika menaiki bas SBS pada bulan Julai 2016, mengatakan bahawa dia melakukannya kerana dia menyangka dia memakai pakaian yang provokatif.

Tribunal tatatertib yang dilantik oleh Majlis Perubatan Singapura (SMC) kemudian menjalankan siasatan sendiri dan menerbitkan alasan keputusannya semalam.

Selain memberhentikannya selama empat bulan, pengadilan juga memerintahkan Dr Azman untuk dikecam, memberikan janji bertulis kepada pengawas perubatan bahawa dia tidak mengulangi tingkah laku tersebut lagi dan membayar kos dan perbelanjaan proses disiplin.

Penggantungannya akan berlangsung dari 13 Julai hingga 12 Nov tahun ini.

Dr Azman telah mengaku bersalah di hadapan pengadilan pada tahun 2018 atas satu tuduhan salah laku profesional di bawah Akta Pendaftaran Perubatan, yang berkaitan dengan tindakannya di dalam bas.

Mahkamah kemudian merujuk perkara itu kepada sebuah jawatankuasa kesihatan untuk menentukan apakah kesesuaian Dr Azman untuk berlatih perubatan dapat terganggu oleh keadaan mental yang mungkin dia miliki.

Jawatankuasa kesihatan akhirnya tidak menemui masalah mental, dengan memerhatikan semasa siasatan bahawa dia dapat menjelaskan tingkah lakunya “secara rasional dan meyakinkan”. Jawatankuasa itu memutuskan bahawa “pandangan agamanya yang sangat kuat” tentang bagaimana wanita harus berpakaian mungkin mempengaruhi cara dia bereaksi di dalam bas, tetapi ini tidak akan mempengaruhi kemampuannya untuk berlatih perubatan atau berurusan dengan pesakitnya dengan cara yang sesuai.

Menurut Dr Azman, dia percaya bahawa mangsa, seorang wanita Cina bukan Islam, adalah pelacur.

Dia “merasa diprovokasi oleh pakaiannya ketika dia mengenakan celana pendek sehingga mengungkapkan bahawa dia telah memaparkan seluar dalamnya pada dia ketika duduk dan menghadapnya di bas SBS”, pengadilan itu mencatat.

Kerana itu, dia memutuskan untuk memaparkan seluar dalamnya sendiri padanya.

“Alasan ini aneh dalam konteks Singapura yang berbilang etnik dan multi-agama dan ini menjadi perhatian bagi pengadilan jika dia akan melanjutkan alasan yang sama ketika melayani pasien,” kata pengadilan itu.

Peguam SMC berpendapat Dr Azman ditangguhkan selama enam hingga sembilan bulan dan memerintahkan agar tidak melihat pesakit wanita tanpa pembantu.

Mereka menunjukkan kurangnya penyesalannya semasa perbicaraan jenayah dan di hadapan mahkamah disiplin.

Selama perbicaraan itu, dia “berperang” dan “melemparkan hasrat tidak berasas terhadap mangsa”, berusaha menggambarkan dirinya sebagai mangsa dengan mendakwa dia diprovokasi oleh pakaiannya, kata peguam.

Peguam pertahanan Dr Azman, Noor Mohamed Marican, berpendapat bahawa pelanggannya mempunyai rekod prestasi yang panjang tanpa cacat dan hanya harus dicela dan membuat janji bertulis untuk menjauhi tingkah laku tersebut.

Ketika membuat keputusan itu, pengadilan itu mengatakan bahawa pihaknya berpuas hati bahawa sabitan jenayah Dr Azman menunjukkan kecacatan watak yang membuatnya tidak layak untuk profesionnya.

Ia setuju dengan SMC bahawa tingkah lakunya di dalam bas dan bagaimana dia menentang tuduhan jenayah itu “tidak sesuai dengan standard integriti moral yang diharapkan dari anggota profesion perubatan”.

Walaupun akhirnya dia mengaku bersalah setelah mendapat nasihat hukum, pengadilan mendapati dia tidak benar-benar menyesal karena dia menyatakan dia dibenarkan dalam tindakannya.

Mahkamah itu terdiri daripada Profesor Madya Siow Jin Keat, seorang perunding kanan di Hospital Tan Tock Seng; Dr Wong Sen Chow, pakar bedah yang berlatih di klinik di Mount Alvernia Hospital; dan Cik Chong Chin Chin, pegawai perkhidmatan undang-undang.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Peguam Rosmah mempersoalkan kesahihan surat AG mengenai pelantikan Sri Ram sebagai DPP

Read Next

Bursa Malaysia ditutup rendah kerana sentimen lemah

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x