Perbicaraan rasuah Guan Eng bermula

Bekas ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengunjungi ahli perniagaan, Datuk G. Gnanaraja di rumahnya di Petaling Jaya untuk mengadakan perjumpaan yang tidak dijangka pada awal pagi pada tahun 2017, bersama dengan Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli, orang yang dia didakwa mempunyai meminta rasuah dari, Mahkamah Sesyen diberitahu di sini hari ini.

Saksi pendakwaan pertama perbicaraan rasuah Lim, pelakon dan ahli perniagaan berusia 35 tahun, G. Geethanjali, memberi keterangan bagaimana dia dan ibunya terbangun dari tidur mereka oleh suaminya Gnanaraja pada malam Ogos sekitar jam 2 pagi, untuk menyambut Lim.

Geethanjali mendedahkan kepada pengadilan bagaimana kunjungan pada malam itu adalah kunjungan kedua Lim ke rumahnya dan bahawa dia ditemani oleh Zarul pada malam itu.

Dia mengatakan, ketika membaca keterangan saksi, bahawa Zarul adalah seseorang yang tidak asing baginya setelah bertemu dengannya dalam beberapa pertemuan perniagaan antara dia dan suaminya Gnanaraja.

Geethanjali, sebagai bagian dari keterangannya, juga mengesahkan foto-foto yang diserahkan sebagai bukti yang menunjukkan dia, ibunya, dan Gnanaraja dalam pertemuan 2017 itu disambar oleh Zarul menggunakan telefon pintarnya yang menurutnya dilakukan secara jujur.

“Setelah mengambil gambarnya, kira-kira 30 minit kemudian, suami saya meminta saya dan ibu saya pergi kerana dia perlu membincangkan perkara sulit tertentu dengan Lim Guan Eng dan Datuk Zarul.

“Saya hanya mengikuti arahan suami saya di mana saya dan ibu kemudian pergi dan kembali ke bilik kami dan kembali tidur.

“Saya dapat mengesahkan bahawa selepas itu, saya tidak mendapat maklumat yang dibincangkan antara suami saya dan Lim Guan Eng pada malam itu dan saya mengesahkan bahawa suami saya tidak berkongsi maklumat yang berkaitan dengan perbualan yang dilakukannya dengan Lim Guan Eng,” dia memberi keterangan.

Geethanjali juga memberitahu pengadilan bagaimana dia tidak mengetahui adanya undangan tertentu yang diberikan kepada Lim untuk mengunjungi rumahnya malam itu.

“Saya tidak mengundang Lim Guan Eng untuk datang ke rumah saya dan saya bukan penyokong atau peminat Lim Guan Eng,” katanya sambil menambah bahawa gambar-gambar yang dihasilkan di mahkamah bersama-sama Lim diambil hanya untuk ingatan.

Pengganggu bersuara sebentar dalam perbicaraan semasa pemeriksaan pendakwaan di kepala, yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin, ketika dia membuat Geethanjali mengesahkan apakah yang dilihat dalam foto-foto lawatan Lim disebut atau tidak menggunakan stoking.

Baca Lagi | Wakil Johor Bersatu memberi amaran banyak lagi menarik sokongan kepada kerajaan

Pertanyaan Wan Shaharuddin kemudian mencetuskan keberatan dari peguam utama Lim, Gobind Singh, yang mempertanyakan motif, hubungan, dan perlunya pemerhatian apakah kaus kaki dipakai oleh mereka dalam foto.

Geethanjali ditunjukkan dan dibuat untuk mengesahkan jika yang digambarkan menggunakan kaus kaki untuk tiga gambar berasingan sebelum Gobind ditolak.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Wakil Johor Bersatu memberi amaran banyak lagi menarik sokongan kepada kerajaan

Read Next

Virgin Galactic’s Branson melonjak ke angkasa di atas kapal terbang roket

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.