Pedofil yang paling dikehendaki Alladin berada di bawah radar PDRM selama lebih dari satu dekad

Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii bertanya bagaimana salah seorang pedofil paling dikehendaki di dunia, Alladin Lanim, dapat menganiaya kanak-kanak secara seksual selama lebih satu dekad di Lundu tanpa dapat dikesan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Katanya, dia sangat mengalu-alukan kerjasama antara PDRM dan Polis Persekutuan Australia yang menyebabkan penangkapan Alladin yang berusia 40 tahun.

“Tetapi kita perlu mengajukan pertanyaan nyata apa yang dilakukan PDRM tempatan kita selama ini dan bagaimana dia dibenarkan beroperasi lebih dari satu dekad tanpa ditangkap,” tanya Dr Yii dalam satu kenyataan.

Dia menunjukkan bahawa kes seperti itu bukanlah yang pertama di negara ini kerana kerja penyiasatan oleh polis di United Kingdom mengakibatkan penangkapan Richard Huckle, yang digelar sebagai pedofil terburuk di Britain, di Kuala Lumpur.

Richard kemudian dijatuhi hukuman 22 pertuduhan penjara seumur hidup di United Kingdom pada tahun 2016 kerana melakukan penderaan seksual sekitar 200 kanak-kanak antara tahun 2006 dan 2014, terutama di Malaysia.

“Jadi, ini menimbulkan pertanyaan apakah kekuatan polisi kita diberdayakan dengan benar dan diberi pelatihan dan sumber daya yang memadai, atau mereka mungkin memiliki prioritas yang salah,” Dr Yii bertanya-tanya.

Dia menekankan bahawa institusi polis mesti diperkuat dan dibenarkan untuk fokus pada kejahatan sebenar untuk melindungi rakyat.

Anggota Parlimen itu mengatakan Lundu adalah tempat yang agak kecil dan ini menimbulkan pertanyaan mengapa polis setempat tidak mengetahui kegiatannya.

“Saya harap ini berfungsi sebagai panggilan bangun bagi kita semua, terutama bagi pemerintah untuk memandang serius jenayah yang berkaitan dengan kanak-kanak dan memperkuat Bahagian Penyiasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak polis persekutuan.”

Langkah-langkah mesti merangkumi pendanaan yang tepat untuk melengkapkan pegawai penegak hukum dengan kepakaran teknikal dan latihan yang diperlukan untuk memberantas penderaan dan eksploitasi seksual kanak-kanak.

“Mereka tidak dapat menarik kaki lagi dan membiarkan anak-anak kita terutama yang berada di luar bandar yang mungkin lebih terdedah kepada cadangan seperti itu terdedah kepada bahaya seperti itu.”

Lebih-lebih lagi, Dr Yii meminta agar rancangan menyeluruh mesti dibuat untuk mendidik anak-anak mengenai isu-isu tersebut dan cara-cara melindungi diri. Rancangan seperti itu juga mesti dimasukkan ke dalam sistem pendidikan negara.

Baca Lagi | Zahid tidak bertindak tidak jujur, membuat keuntungan yang tidak betul, kata peguam

“Ibu bapa dan guru memainkan peranan penting untuk memperkasakan dan mendidik anak-anak kita, tetapi lebih banyak juga yang harus dilakukan untuk mengatasi masalah ini.”

Alladin baru-baru ini dihadapkan ke mahkamah di Kuching di mana dia mengaku bersalah atas 18 pertuduhan dan dijatuhi hukuman 48 tahun penjara dan 15 sebatan rotan.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Senator Filipina pertama mengisytiharkan mencalonkan diri sebagai presiden 2022

Read Next

28 September mendengar rayuan Anwar untuk mencabar nasihat Muhyiddin untuk menggantung Parlimen

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x