Senator Filipina pertama mengisytiharkan mencalonkan diri sebagai presiden 2022

panfilo lacson

Credits: rappler

Senator Filipina Panfilo Lacson pada hari Rabu menyatakan pencalonannya untuk pilihan raya presiden tahun depan, yang pertama mengesahkan mencalonkan diri untuk jawatan teratas untuk menggantikan penyandang kontroversi tetapi popular Rodrigo Duterte.

Bekas ketua polis Lacson, 73, membuat pengumumannya bersama pembicara Senat Vicente Sotto, bekas pelakon, pemuzik dan penggubal undang-undang empat penggal yang akan menjadi pasangannya dalam pertandingan naib presiden.

“Di antara saya dan presiden Senat Sotto lebih daripada 80 tahun perkhidmatan awam yang jujur, berdedikasi dan kompeten,” kata Lacson, menarik sorakan dari sekumpulan kecil dan dari hadirin maya.

Duterte, 76, dilarang oleh perlembagaan untuk mencalonkan diri untuk penggal kedua, enam tahun, tetapi telah menyatakan minatnya terhadap naib presiden, yang menurut para pengkritik adalah cara untuk memperluas kekuasaannya di belakang presiden nominal.

Duterte diharapkan akan dicalonkan pada hari Rabu oleh parti pemerintahnya PDP-Laban. Tarikh akhir mengemukakan pencalonan dalam pilihan raya Mei 2022 adalah bulan depan.

Lacson, yang mencalonkan diri sebagai presiden pada tahun 2004, terkenal dengan sikap tegasnya terhadap jenayah dan kerana membantu menyusun undang-undang anti-keganasan yang kontroversial, yang telah dikutuk oleh aktivis dan takut digunakan untuk menghancurkan perbezaan pendapat di salah satu demokrasi paling liberal di Asia.

Lacson dan Sotto berbicara mengenai cabaran besar yang akan mereka hadapi jika terpilih untuk memimpin negara kedua terpadat di Asia Tenggara, yang memerangi salah satu wabak koronavirus paling mematikan di rantau ini.

“Negara ini dibebani hutang, banyak yang kehilangan pekerjaan … korupsi berleluasa dan ubat-ubatan haram masih berleluasa,” kata Lacson, dalam sapuan di Duterte, yang terpilih dengan janji untuk menghapuskan rasuah dan dadah.

Lacson akan menjadi taruhan luar dan berada di kedudukan rendah dalam tinjauan pendapat bebas calon presiden pilihan untuk tahun 2022, yang secara konsisten menunjukkan anak perempuan Duterte, Sara Duterte-Carpio, sebagai calon yang menang.

Sara telah menyatakan keterbukaan untuk mencalonkan diri sebagai presiden, beberapa bulan setelah memberitahu Reuters dia tidak berminat dalam pekerjaan itu.

Read Previous

Ong Beng Hee dinamakan ketua jurulatih kebangsaan baru Squash Amerika

Read Next

Pedofil yang paling dikehendaki Alladin berada di bawah radar PDRM selama lebih dari satu dekad

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini