Osaka mengakhiri tawaran Williams untuk meraih gelaran Grand Slam ke-24

Naomi Osaka mengakhiri peluang Serena Williams untuk meraih gelaran Grand Slam ke-24 dalam ribut kekuatan yang melanda hari ini, merendahkan pemain Amerika yang hebat 6-3 6-4 untuk mencapai final Terbuka Australia keduanya.

Dalam pertandingan ulang keputusan penentu Terbuka AS 2018 mereka yang penuh gejolak, Osaka menggarisbawahi statusnya sebagai ratu tenis wanita baru dan menyegarkan sorakan dari kumpulan Rod Laver Arena ketika peminat kembali ke Grand Slam setelah lima hari dikurung.

Juara Grand Slam tiga kali Osaka akan bertemu pemenang Jennifer Brady dan Karolina Muchova dalam pertandingan gelaran.

“Saya melakukan banyak kesalahan tanpa paksa dalam beberapa perlawanan pertama. Saya sebenarnya gugup dan takut pada awalnya dan kemudian saya agak senang, ”kata Osaka.

“Selalu menjadi kehormatan untuk mempermainkannya dan saya tidak mahu keluar sangat. Saya hanya mahu mencuba yang terbaik. “

Williams memecahkan Osaka pada perlawanan pembukaan, tetapi pilihan ketiga Jepun itu melepaskan lima perlawanan berturut-turut dalam penampilan yang menghancurkan sebelum menutup set dengan pemenang forehand.

Osaka melakukan servis Williams pada perlawanan pertama set kedua dan tidak akan membiarkannya sehingga dia bergoyang dengan tiga kesalahan dua kali untuk membolehkan pemain Amerika itu kembali ke kedudukan 4-4.

Tetapi Williams membalas budi dengan kesalahan dua kali pada permainan servis seterusnya yang memberikan Osaka tiga titik penembusan.

Baca Lagi | Putrajaya membuat perjanjian komersial dengan ntv7 Media Prima melalui DidikTV

Osaka menukar yang pertama kemudian menutup perlawanan ketika Williams menjaringkan gol ke gawang.

Serena Williams menangis dan mengakhiri sidang akhbar pasca perlawanan selepas kekalahannya 6-3 6-4 kepada Naomi Osaka pada separuh akhir Terbuka Australia hari ini mengakhiri tawarannya untuk merebut gelaran Grand Slam ke-24.

Williams memenangi gelaran utama terakhirnya pada tahun 2017 di Melbourne Park sebelum berehat dari sukan untuk melahirkan anak perempuannya Alexis Olympia, dan telah kehilangan empat final utama sejak kembali ke tenis pada tahun 2018.

Pemain berusia 39 tahun, yang merupakan salah satu Grand Slam dari catatan Margaret Court, berjalan dari Rod Laver Arena ke tepian hari ini, berhenti sejenak untuk meletakkan tangannya di hati dan melambai kepada orang ramai.

“Orang Aussie sangat mengagumkan, jadi senang melihatnya,” Williams, memakai kalung “Queen”, kepada wartawan.

Ketika ditanya apakah keluarnya pengadilan adalah perpisahan terakhir ke Melbourne Park, dia berkata sambil tersenyum: “Sekiranya saya pernah mengucapkan selamat tinggal, saya tidak akan memberitahu siapa pun.”

Tetapi senyuman itu segera pudar, dan pertanyaan tentang apakah kekalahannya kepada Osaka hanyalah “hari yang buruk di pejabat” melihatnya meneguk air sebelum tersedak.

“Saya tidak tahu. Saya sudah selesai, “katanya sambil meninggalkan bilik sambil menangis.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Tuduhan rasuah Rosmah berkaitan projek solar Sarawak bernilai RM1.25b

Read Next

Malaysiakini meminta sumbangan orang ramai untuk membayar denda RM500,000 pada hari Rabu

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x