The Malaysia Post

Nadal dikejutkan dengan Tiafoe di Terbuka AS apabila Swiatek mara ke peringkat lapan terakhir

Rafael Nadal jatuh kepada kekalahan terawal Terbuka AS dalam tempoh enam tahun pada Isnin apabila dia disingkirkan oleh Frances Tiafoe manakala Iga Swiatek menjadi wanita Poland pertama mara ke suku akhir.

Juara Terbuka AS empat kali, Nadal, yang membida kejuaraan Grand Slam ke-23, tewas 6-4, 4-6, 6-4, 6-3 dalam aksi 16 terakhir kepada Tiafoe di ranking ke-26.

Persembahan hayunan bebas pemain Amerika itu menghasilkan 18 ace dan 49 pemenang mengatasi Nadal yang lesu.

Bagi juara Terbuka Australia dan Perancis, Nadal, ia adalah kekalahan Grand Slam pertama pada 2022 selepas sakit perut memaksanya kehilangan separuh akhir Wimbledon.

Kekalahannya berlaku hanya sehari selepas pemain nombor satu dunia dan juara bertahan Daniil Medvedev juga disingkirkan pada pusingan keempat oleh Nick Kyrgios.

“Saya tidak dapat menolaknya kembali. Tenis adalah sukan posisi selalunya,” kata Nadal, 36 tahun.

“Anda perlu menjadi sangat cepat dan sangat muda. Saya tidak berada dalam masa itu lagi.” Nadal menambah: “Saya tidak mampu menyebabkan kerosakan yang besar. Dia lebih baik daripada saya.” Tiafoe, 24, akan menentang Andrey Rublev, yang ditewaskannya lebih lima set pada pusingan ketiga pada 2021, untuk tempat ke separuh akhir.

“Saya tidak tahu mahu berkata apa, saya sangat gembira. Dia antara yang terhebat sepanjang zaman dan saya bermain tenis yang sukar dipercayai hari ini,” kata Tiafoe yang sebelum ini hanya mencapai satu suku akhir Slam di Australia pada 2019.

“Sesuatu yang istimewa berlaku hari ini. Sejujurnya apabila saya mula-mula muncul di tempat kejadian saya tidak bersedia untuk itu secara mental dan cukup matang.

“Saya telah dapat berkembang dan saya mempunyai pasukan yang hebat di sekeliling saya. Dengan kamu semua, ia sangat bagus.” Pilihan ketujuh, Rublev mengenepikan kelewatan hujan untuk melepasi Cameron Norrie dan mara ke suku akhir buat kali ketiga dengan kemenangan 6-4, 6-4, 6-4.

‘Sangat gembira’

“Ia adalah dua setengah jam, ia sukar,” kata Rublev berusia 24 tahun yang memerlukan empat jam dan lima set untuk mengatasi Denis Shapovalov pada pusingan ketiga.

“Saya dan Cameron, kami sudah lama mengenali antara satu sama lain. Saya tahu saya perlu memberikan yang terbaik.

“Saya bermain perlawanan yang baik. Saya dapat menang dalam tiga set jadi saya sangat gembira,” Rublev, yang turut mara ke peringkat lapan terakhir di New York pada 2017 dan 2020, akan beraksi pada suku akhir keenamnya di kejohanan utama tetapi masih belum mara lagi. .

Juara Terbuka Perancis, Swiatek bangkit daripada satu set dan rehat untuk menewaskan lawan Jerman di ranking ke-108, Jule Niemeier, 2-6, 6-4, 6-0.

Dalam pertembungan penuh kesilapan di Louis Armstrong Court, terdapat 15 kesalahan berganda, 12 pecah servis dan 76 kesilapan tanpa paksaan.

“Ia benar-benar memuaskan. Ini adalah suku akhir pertama saya di New York jadi saya amat berbangga dengannya,” kata Swiatek.

Suku akhir Wimbledon Niemeier tidak pernah memenangi perlawanan gelanggang keras dalam kerjayanya sebelum datang ke New York.

Bagaimanapun, dia pergi ke perlawanan hari Isnin tanpa kehilangan satu set dan bersemangat untuk mengulangi perjalanan Wimbledonnya di mana dia juga menewaskan pemain nombor dua dunia, Anett Kontaveit.

Pemain berusia 23 tahun dari Dortmund itu menyapu bersih gol pembukaan dan patah untuk mendahului 2-1 pada set kedua sebelum Swiatek pulih untuk mengawal dan mara ke suku akhir Slam ketiganya pada 2022.

Swiatek akan menentang pilihan kelapan dari AS, Jessica Pegula untuk tempat ke separuh akhir.

Pegula menjadi wanita Amerika kedua ke suku akhir selepas menewaskan juara Wimbledon dua kali Petra Kvitova 6-3, 6-2.

Pegula menyertai rakan senegaranya, Coco Gauff dalam pusingan lapan terakhir manakala rakan senegara Danielle Collins boleh menyertai mereka apabila dia berdepan Aryna Sabalenka lewat Isnin.

Read Previous

Pemandu ambulans mabuk yang terhempas di lebuh raya Singapura dihukum penjara dua tahun, larangan memandu 10 tahun

Read Next

Venice mendapat dos demam Harry Styles

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.