MoU Putrajaya-Pakatan tidak bermaksud parti menerima Anwar, DAP, Bersatu

Shahril Hamdan

Credits: yimg

Ketua Penerangan Umno, Shahril Hamdan hari ini menegaskan penolakan partinya terhadap DAP dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan mengatakan ini tidak berubah oleh perjanjian dua pihak antara kerajaan dan gabungan Pakatan Harapan.

Di Facebook, dia mengatakan memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani semalam adalah ketat untuk memastikan kestabilan pentadbiran semasa dan bukan penyesuaian semula politik.

“Apa yang dikatakan semasa perhimpunan agung Umno bukan hanya” tidak DAP, tidak ada Anwar “untuk PRU15. Tidak ada PPBM (Bersatu). Sekiranya ada perubahan dasar, ia hanya boleh dibuat di perhimpunan agung atau oleh majlis tertinggi Umno.

“MoU ini bukan kolaborasi untuk berkongsi kekuatan dengan PH, jauh dari itu. Ini adalah untuk kestabilan politik dalam keadaan unik yang kita ada sekarang; buat masa ini, tidak lebih dari itu, tidak kurang dari itu, ”katanya.

Dia mengatakan keraguan antara parti pemerintah dan Pembangkang tidak hilang dalam sekelip mata, dan setiap pihak sekarang akan memerhatikan yang lain dengan lebih dekat.

“Masih ada ruang untuk PH tidak menepati janjinya untuk membantu kerajaan, jadi saya sangat setuju dengan Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah yang mengingatkan pemerintah untuk berhati-hati.

“Bukan lesen untuk merasa senang berkuasa, dan menganggap bahawa kita tidak akan dikritik atau ditentang,” katanya.

Shahril mengatakan bahawa negara dan rakyat Malaysia akan mendapat manfaat daripada MoU tersebut melalui dasar yang dilaksanakan dan kestabilan politik yang dapat dicapai, tetapi Umno kini mempunyai kelebihan kerana kerajaan sekarang adalah yang dipimpin oleh Umno.

“Biarkan wakil PH menguraikan agenda mereka, tetap tidak jelas jika mereka mahu dilihat sebagai dewasa, atau bersedia mengorbankan diri demi rakyat atau naratif lain.

“Tetapi dari sudut pandangan Umno dan BN, kami berada dalam kedudukan yang menguntungkan ketika kami memimpin kerajaan. Sekiranya pihak lain mahu menyokong pentadbiran Umno atas alasan mereka sendiri dan merasionalisasikan tuntutan mereka, kita juga boleh menguruskannya untuk keuntungan kita sendiri, ”katanya.

Dia menambah bahawa beberapa pembaharuan institusi terbaru juga diperjuangkan oleh perwakilan Umno, seperti bekas timbalan speaker Datuk Seri Azalina Othman Said yang telah mengusulkan Rang Undang-Undang Anggota Swasta untuk memperuntukkan pemilihan semula.

“Sebelumnya, persoalan reformasi sering digunakan oleh PH, tetapi kali ini Umno dapat lebih maju dalam mempelopori,” katanya.

Semalam, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengulangi rayuannya untuk sokongan bipartisan terhadap usaha-usaha untuk memulihkan ekonomi yang sakit dan memerangi wabak itu setelah merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen ke-14.

Sepanjang pidato kerajaan, Agong menekankan perlunya menyalurkan sumber daya untuk menolong orang dan perniagaan, dan menasihati pemerintah untuk membelanjakan “dengan tepat” untuk penjagaan kesihatan, bantuan dan sokongan untuk membuka kembali bisnis.

Berikutan itu, kerajaan persekutuan dan gabungan PH menandatangani MoU bersejarah untuk menandatangani kerjasama kedua belah pihak mereka, yang membawa tempoh kestabilan politik dan mengusahakan usaha pemulihan ekonomi untuk kebaikan yang lebih besar.

Baca Lagi | MoU tidak bermaksud Pembangkang bergabung dengan kerajaan, kata Loke DAP

Dijuluki “Memorandum Persefahaman tentang Kestabilan dan Transformasi Politik”, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa kerjasama dua pihak – yang pertama dalam sejarah negara – sejajar dengan perintah kerajaan yang digariskan oleh Seri Paduka sebelumnya di mana semua pihak perlu berlatih “Demokrasi musyawarah”.

Demokrasi yang disengajakan adalah suatu bentuk demokrasi di mana musyawarah adalah pusat untuk membuat keputusan.

Read Previous

Menteri Luar Negeri berkata Malaysia menyokong pentadbiran pimpinan Afghanistan yang inklusif

Read Next

Annuar Musa mengatakan perjanjian mungkin ditandatangani dengan parti Pembangkang yang lain

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini