Messi memecahkan rekod Pele

Lionel Messi

Credits: tosshub

Lionel Messi menjaringkan hatrik untuk mengatasi Pele sebagai pencetak gol terbanyak antarabangsa dalam sejarah bola sepak Amerika Selatan pada hari Khamis ketika Argentina melancarkan kemenangan 3-0 ke atas Bolivia dalam kelayakan Piala Dunia 2022 mereka.

Messi menerkam gol ke-77, 78 dan 79 untuk memastikan Argentina terus bertahan di tempat di final tahun depan di Qatar menentang pasukan Bolivia yang hampir mati di kaki meja.

Penyerang Paris Saint-Germain yang berusia 34 tahun, membuat penampilan ke-153 untuk Argentina, menyamakan kedudukan dengan tanda Pele yang sudah lama bertahan 77 gol pada minit ke-14, menggerakkan pemain pertahanan dan kemudian melakukan rembatan hebat menerusi penjaga gol Bolivia, Carlos Lampe.

Kapten Argentina kemudian mengalahkan Pele pada minit ke-64 dengan detiknya malam, melonjak ke kotak Bolivia dan bermain satu-dua dengan Lautaro Martinez sebelum mencetak gol dari jarak dekat.

Messi melengkapkan hatrik ketujuh antarabangsa dalam kariernya dua minit dari masa, meledakkan bola dari jarak dekat setelah rembatan dari pinggir kawasan hanya diketepikan oleh Lampe.

“Saya sudah lama menunggu ini,” kata Messi yang penuh emosi selepas itu.

“Sekarang saya akan menikmatinya, ini adalah saat yang unik setelah menunggu begitu lama. Saya sangat gembira, ”tambahnya.

Bekas pesaing hebat bintang Barcelona, Cristiano Ronaldo memegang rekod langsung untuk gol yang dijaringkan dalam bola sepak antarabangsa dengan 111 dari 180 perlawanan

Kemenangan itu muncul hanya empat hari selepas Argentina terlibat dalam kontroversi dengan saingan serantau Brazil di Sao Paulo, dengan kelayakan kedua pasukan pada hari Ahad ditinggalkan setelah tujuh minit kerana kontroversi Covid-19.

Baca Lagi | Ong Beng Hee dinamakan ketua jurulatih kebangsaan baru Squash Amerika

Pihak berkuasa Brazil menghentikan permainan setelah membantah penglibatan pemain dari England, Giovani Lo Celso dan Cristian Romero dari Tottenham, dan Emiliano Martinez dan Emiliano Buendia dari Aston Villa.

Keempat-empat pemain, yang dituduh oleh Brazil memalsukan catatan kemasukan ke negara itu, tidak berperanan dalam permainan pada hari Khamis di Buenos Aires setelah dibebaskan dari skuad oleh Persatuan Bola Sepak Argentina.

Read Previous

Syed Saddiq mengaku tidak bersalah atas tuduhan pengubahan wang haram

Read Next

Aliran masuk modal asing menandakan prospek pemulihan ekonomi Malaysia cerah

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini