The Malaysia Post

Menteri Taliban tertinggi memuji pengebom bunuh diri

Sirajuddin Haqqani

Credits: static01

Salah satu tokoh paling senior dalam pemerintahan Taliban Afghanistan telah memuji pengorbanan pengebom bunuh diri dalam pertemuan dengan keluarga “syuhada” di Kabul.

Menteri Dalam Negeri Sirajuddin Haqqani, yang disenaraikan sebagai pengganas oleh Amerika Syarikat dengan wang AS $ 10 juta (RM41.7 juta) untuk penangkapannya, bertemu saudara-mara hari ini di sebuah hotel kelas atas di ibu negara.

Akaun media sosial pro-Taliban dan media tempatan pada hari Selasa menerbitkan gambar menteri berdoa dan memeluk lelaki di sebuah ballroom yang mewah.

“Haqqani memuji jihad dan pengorbanan para syuhada dan mujahidin” memanggil mereka “pahlawan Islam dan negara”, lapor penyiar negara Afghanistan RTA.

Dikatakan Sirajuddin “menekankan bahawa kita harus menahan diri dari pengkhianatan terhadap aspirasi para syuhada”, dan menjanjikan US $ 125 dan sebidang tanah untuk setiap keluarga.

Pada Januari 2018, Hotel Intercontinental di mana pertemuan itu diserbu oleh orang bersenjata Taliban, yang melepaskan tembakan ke atas para tetamu dan kakitangan dan mengambil tebusan berpuluh-puluh orang.

Dibentuk oleh bapa Sirajuddin Jalaluddin, rangkaian Haqqani adalah puak paling ditakuti Taliban, yang disalahkan atas beberapa serangan paling mematikan di Afghanistan selama dua dekad terakhir.

Berkat kekuatan kewangan dan ketenteraan mereka – dan reputasi kekejaman — rangkaian tersebut dianggap separa autonomi sambil tetap berada dalam kelompok Taliban.

Baca Lagi | Menteri Taliban tertinggi memuji pengebom bunuh diri

Serangan bom bunuh diri, atau operasi syahid sebagaimana yang disebut oleh Taliban, adalah taktik yang pertama kali digunakan oleh kumpulan itu pada tahun-tahun awal pemberontakan mereka terhadap bekas pemerintah yang disokong AS, dengan tentera dan konvoi NATO sering menjadi sasaran.

Taliban kini bertempur melawan Islamic State-Khorasan, cabang Afghanistan kumpulan militan Negara Islam, yang telah melakukan serangkaian serangan bom bunuh diri yang dahsyat di Afghanistan dalam beberapa minggu terakhir.

Read Previous

Sistem pendapatan persaraan Malaysia ketiga terbaik di Asia

Read Next

Zii Jia bertaraf dunia tetapi belum konsisten, kata Rashid Sidek

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Dapatkan artikel terkini, Pekerjaan, hadiah percuma, berita hiburan dihantar terus ke peti masuk anda
170000 subscribers are here