The Malaysia Post

Medvedev, Tsitsipas mensasarkan 16 terakhir Terbuka Perancis

Daniil Medvedev

Credits: e0.365dm

Pemain nombor dua dunia Daniil Medvedev dan naib juara 2021 Stefanos Tsitsipas menyasarkan 16 terakhir Terbuka Perancis hari ini manakala pilihan utama wanita yang tidak bermasalah, Iga Swiatek mengintai kemenangan ke-31 berturut-turut.

Medvedev dan Tsitsipas menjadi pilihan untuk bertemu di separuh akhir.

Setakat ini, Medvedev kelihatan paling berkemungkinan untuk mencapai tahap itu, hanya kehilangan 16 perlawanan dalam dua kemenangan set lurus.

Tsitsipas, ranking keempat, bagaimanapun terpaksa bangkit daripada ketinggalan dua set untuk menewaskan Lorenzo Musetti dari Itali pada pusingan pertama.

Kemudian dia memerlukan empat jam untuk menewaskan pemain kelayakan di ranking ke-134, Zdenek Kolar, menyelamatkan mata set pada pemecah seri set keempat.

Medvedev, suku akhir di Roland Garros tahun lalu selepas empat pusingan pertama berturut-turut tersingkir, menentang pilihan ke-28 Miomir Kecmanovic.

Pemain Serbia berusia 22 tahun itu mengharungi musim tanah liat yang mantap dengan larian separuh akhir di Munich dan tempat suku akhir di Belgrade di mana dia membawa Novak Djokovic ke tiga set. Dia juga membuat pusingan lapan terakhir di Rio dan Santiago.

Kecmanovic memulakan tahun ini pada usia 69 tahun di dunia dan permainannya di semua gelanggang menyaksikan dia turut menikmati larian suku akhir di Indian Wells dan Miami Masters.

Beraksi di Paris pada kedudukan tertinggi kerjaya 31, Kecmanovic berada di kelompok 32 terakhir di Roland Garros buat kali pertama.

“Medvedev bermain dengan baik, tetapi sudah tentu ia bukan permukaan kegemarannya, dia tidak berasa paling selesa di sini,” kata Kecmanovic.

“Jadi, jika saya mahu bermain dengannya, saya rasa lebih baik bermain dengannya di atas tanah liat berbanding di tempat lain.” Tsitsipas akan menentang pemain bukan pilihan, Mikael Ymer dari Sweden, pemain nombor 95 dunia yang tiba di kejohanan itu dengan tujuh kekalahan berturut-turut, kembali kepada kekalahan separuh akhir kepada Alexander Zverev di Montpellier pada Februari.

Walau bagaimanapun, Ymer telah menemui semula prestasinya di Paris, mencapai pusingan ketiga untuk musim kedua berturut-turut.

Pusingan ketiga juga menimbulkan dua pertempuran tenis masa lalu dan masa depan tenis.

Holger Rune, baru 19, berdepan Hugo Gaston yang berusia 21 tahun. Sebaliknya, Gilles Simon yang berusia 37 tahun dari Perancis, bermain dalam jelajah untuk tahun akhir, berdepan bekas juara Terbuka AS, Marin Cilic, 33.

Kini berada di kedudukan 158, Simon, bekas pemain di ranking keenam, telah membuat pusingan keempat sebanyak tiga kali selepas membuat penampilan sulung pada tahun 2005.

Dia menikmati kelebihan kerjaya 6-1 berbanding Cilic yang berada di ranking ke-23 dengan pertemuan pertama mereka telah berlangsung di Wimbledon pada 2007.

Swiatek pemain nombor satu dunia wanita, yang membida gelaran Terbuka Perancis kedua selepas kejayaannya pada 2020, telah menyusun 30 perlawanan kemenangan dan hanya kehilangan empat perlawanan dalam dua pusingan setakat ini.

Pemain Poland berusia 20 tahun itu berdepan Danka Kovinic di ranking ke-95 yang mara ke pusingan ketiga Terbuka Australia pada Januari, menewaskan juara Terbuka AS Emma Raducanu dalam perjalanan.

Kad liar Perancis Leolia Jeanjean, kad liar di ranking ke-227 yang menyingkirkan bekas pemain nombor satu dunia, Karolina Pliskova pada pusingan kedua, berdepan pemain berpengalaman Romania, Irina-Camelia Begu.

Pilihan ketiga Paula Badosa, yang mara ke suku akhir pada 2021, akan menentang pilihan ke-29 dari Rusia, Veronika Kudermetova.

Baca Lagi | Medvedev, Tsitsipas mensasarkan 16 terakhir Terbuka Perancis

Badosa telah memenangi kedua-dua pertemuan pasangan itu tahun ini, termasuk di gelanggang tanah liat Madrid kerana hanya tewas dalam tiga perlawanan. ― AFP

Read Previous

PM Ismail Sabri berkata Zuraida masih menteri, keputusan lanjut selepas lawatan ke Tokyo

Read Next

Pakar penyakit menyeru WHO, kerajaan untuk tindakan lanjut terhadap cacar monyet

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here