MB Perak Ahmad Faizal Azumu hilang undi keyakinan

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu telah kehilangan usul undi keyakinan yang diajukan terhadapnya di dewan undangan negeri pagi ini.

Speaker Perak, Datuk Mohammad Zahir Abdul Kalid mengumumkan keputusan yang menunjukkan bahawa 48 ADUN telah memilih menentang Ahmad Faizal, sementara hanya 10 yang menyokongnya.

“Sebanyak 59 surat suara telah diterima. Sepuluh undi menyokong menteri besar dan 48 menentangnya, sementara satu lagi undi rosak, ”katanya.

Berikutan keputusan pengundian, Mohammad Zahir menangguhkan sidang DUN hingga 9 Disember.

“Saya percaya kita memerlukan sedikit masa kerana saya juga mesti memberitahu Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, mengenai perkara ini.

Baca Lagi | Hampir 100,000 kehilangan pekerjaan sejak Januari kerana Covid-19

“Saya percaya menteri besar juga akan meminta khalayak bersama Sultan untuk memaklumkan perkara yang sama kepadanya. Oleh itu, saya menangguhkan sesi ini hingga jam 2 petang hari Rabu depan, ”katanya.

Faizal dilantik semula sebagai MB setelah pemerintahan Pakatan Harapan sebelumnya yang dipimpinnya runtuh berikutan Bersatu keluar dari gabungan itu untuk membentuk Perikatan Nasional.

“Namun, selalu disoroti bahawa ini adalah pemerintahan pintu belakang. Jadi sebagai langkah kedua untuk membuktikan kesahihan pemimpin, saya rasa ini adalah langkah yang tepat untuk diambil dalam perhimpunan ini, ”kata Abdul Manap.

Usul keyakinan itu dijadwalkan untuk dibentangkan setelah pembentangan belanjawan 2021 negeri tetapi dikemukakan oleh gerakan darurat dari Salbiah Mohamed (BN-Temenggor) dan Howard Lee (PH-Pasir Pinji).

Usul mereka diluluskan 45-9.

Faizal sejak itu membuat ucapan konsesi berjanji untuk memastikan peralihan yang lancar kepada penggantinya.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, dia akan memastikan kelancaran peralihan kuasa kepada penggantinya setelah dia kehilangan undi kepercayaan di DUN hari ini.

MB yang keluar itu mengatakan dalam ucapan konsesi selepas pemungutan suara bahawa dia berharap pentadbiran seterusnya dapat mengekalkan dasar yang diperkenalkan selama dua penggal berkuasa. “Saya berharap agar pemerintah masa depan memastikan bahawa semua usaha yang telah kami lakukan – yang bukan untuk mewujudkan warisan peribadi – seperti sekretariat wanita yang akan disedari tahun depan akan diteruskan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Joshua Wong dan Agnes Chow dari Hong Kong dipenjara kerana melakukan protes online

Read Next

Pelajar Darjah Enam dari Selangor memenangi pertandingan Tilawah Puisi kebangsaan

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x