Mari berjuang dengan adil, kata MUDA

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin harus berjuang dengan adil dan tidak menangguhkan permohonan Perikatan Bersatu Demokratik Malaysia (Muda) untuk didaftarkan sebagai parti politik, kata Timbalan Presiden Lim Wei Jiet hari ini.

Muda, yang menamakan 12 individu, mengajukan permohonan semakan kehakiman untuk mencabar tindakan menteri dalam negeri dan Pendaftar Pertubuhan (RoS) yang masih belum memutuskan rayuannya untuk mendaftarkan Muda sebagai parti politik.

“Jangan pukulan di bawah tali pinggang, itu saja yang kami minta,” kata Lim ketika ditemui di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

“Kami menginginkan peluang untuk bersaing secara adil pada pilihan raya, dan jika itu adalah sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh menteri, maka itu adalah kegagalan di pihaknya.

“Kami berharap mahkamah akan membuat menteri membuat keputusan dalam masa tujuh hari dan pesan kami kepada menteri adalah bahawa kami mungkin mempunyai ideologi politik yang berbeza tetapi kami masih dapat berjuang dengan adil.”

Muda menghadapi masalah untuk mendaftarkan dirinya sebagai parti politik. Lim mendakwa usaha parti itu terhambat oleh kekuatan sehingga tidak menimbulkan ancaman pada pemilihan umum berikutnya.

Dia bagaimanapun mengatakan bahawa dia cukup yakin dengan hasilnya.

“Saya cukup yakin ada perkara yang tidak sah dilakukan oleh menteri dan saya rasa mahkamah akan membuat keputusan yang tepat,” tambahnya.

Sebelum ini, pada bulan Februari, Mahkamah Tinggi menolak permohonan izin Muda untuk semakan kehakiman terhadap keputusan RoS untuk menolak percubaannya untuk mendaftar sebagai parti politik.

Baca Lagi |  Undi18 akan berlaku tetapi SPR mesti menyelesaikan masalah terlebih dahulu

Hakim Mariana Yahya memutuskan bahawa pihak tersebut seharusnya menghabiskan proses rayuannya dengan Kementerian Dalam Negeri, seperti yang ditentukan di bawah Akta Pertubuhan 1966, sebelum meneruskan tindakan pengadilan.

Pada 25 Januari, perwakilan dari Pejabat Peguam Negara membantah permohonan Muda dengan alasan bahawa “penyelesaian rayuan terhadap keputusan ROS kepada menteri dalam negeri belum habis”.

Namun, pengacara Muda berpendapat tidak ada gunanya mengajukan banding kepada menteri dalam negeri karena mereka mendakwa dia “memprioritaskan masalah itu”.

Dalam tuntutannya yang diajukan pada 12 Januari, Muda melalui 13 pengasasnya, termasuk Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, meminta perintah mahkamah untuk menggugurkan menteri dalam negeri dan keputusan RoS pada 6 Januari yang menolak untuk mendaftarkan Muda sebagai parti politik.

Muda juga meminta mahkamah mengeluarkan perintah mandamus untuk memaksa menteri dalam negeri dan RoS untuk mendaftarkannya sebagai masyarakat di bawah kategori parti politik dalam masa tujuh hari dari tarikh perintah mahkamah.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Undi18 akan berlaku tetapi SPR mesti menyelesaikan masalah terlebih dahulu

Read Next

Pinterest kini mempunyai 478 juta pengguna di seluruh dunia

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x