Manga popular menjadikan anime ‘Attack on Titan’ ’disensor’, memakai batik

Diilhamkan oleh keperluan penerbit tempatan untuk menapis watak-watak humanoid gergasi ‘bogel’ yang dikenali sebagai ‘Titans’, seorang pelajar Pahang memutuskan untuk kreatif melokalisasikan watak-watak tersebut.

Penapisan watak tajuk Attack On Titans (AOT) yang popular mungkin diperlukan untuk memenuhi kehendak Akta Akhbar dan Penerbitan Malaysia 1984.

Bagi Noraila Najiha Mohd Nazim, 19 tahun, ini adalah peluang untuk memperkenalkan pakaian yang lebih bersifat lokal daripada percubaan yang canggung untuk menapis.

“Untuk lelaki” Titan “, mereka biasanya akan mengenakan seluar pendek sementara seluar dalam wanita ditarik ke atas” Titan “wanita sebagai bentuk penapisan.

Dia menggerakkan otaknya untuk tampil memuji protagonis Eren Yeager dalam bentuk Titan yang memerangi antagonis Annie atau ‘Female Titan’.

“Oleh itu, saya berfikir sendiri, bagaimana rupanya jika ‘Titans’ memakai pakaian tradisional seperti kain pelikat (kain sarung) dan kain Batik,” kata Noraila kepada Malay Mail.

Baca Lagi | Demi Lovato mendedahkan diperkosa semasa remaja

Noraila pertama kali menyiarkan versi Titans yang disensor pada petang Jumaat di akaun Instagramnya dan di laman kumpulan Facebook tempatan ‘Kami Pelukis Komik’.

Karya seninya segera menarik perhatian pengguna media sosial.

“Ia adalah perasaan yang bercampur-campur, saya merasakan ia lucu dan pada masa yang sama saya masih tidak mempercayainya.”

“Saya jarang berkongsi karya saya di Facebook, dan saya sangat terkejut apabila menjadi viral.”

“Plus, komen yang mereka tinggalkan juga lucu. “

Posting Instagram Noraila telah mendapat lebih dari 800 suka sementara karya seni penapisannya juga telah dikongsi di halaman peminat AOT.

“Ini adalah versi ‘ibu saya berbanding ayah saya’,” komen pengguna Alifan Ramadhan.

“Annie akan mengenakan gaun itu,” kata pengguna Raico Odysseus Tan.

Attack On Titan adalah manga dan siri anime yang dibuat pada tahun 2009 oleh pengarang Hajime Isayama mengenai kehidupan umat manusia yang diancam oleh raksasa pemakan manusia yang dikenali sebagai “Titans.” Manga ini dijangka akan berakhir bulan depan bersama dengan anime yang juga di musim terakhirnya.

“Okay, jadinya kalau dalam versi anime, versi Censorship ni Titan Pakai kain batik ngan pelekat eh?”, katanya dalam post Instagramnya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Malaysia tidak kehilangan pelaburan asing – Azmin

Read Next

Zahid menafikan Umno dan PKR membentuk pakatan pilihan raya

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x