Man United menempah tempat di final Liga Europa

Ole Gunnar Solskjaer mara ke final utama sebagai pengurus Manchester United buat pertama kalinya setelah kekalahan 3-2 kepada AS Roma di Stadio Olimpico sudah cukup untuk membuat pasukannya menang agregat 8-5 di separuh akhir Liga Europa hari ini.

United akan menentang Villarreal di final di Gdansk pada 26 Mei setelah pemain Sepanyol itu mengalahkan Arsenal 2-1 secara agregat.

Solskjaer telah kehilangan empat separuh akhir terakhirnya semasa pemerintahannya di Old Trafford dan walaupun kekalahan pada hari Khamis di Rom, pasukan dari Norway itu berkembang dengan selesa berkat kemenangan 6-2 pada perlawanan pertama minggu lalu.

“Ini pencapaian yang bagus untuk mara ke final. Kami tidak memenangi perlawanan dan itu mengecewakan tetapi kami melakukan kerja keras pada perlawanan pertama, ”kata kapten United, Harry Maguire kepada BT Sport.

“Kami memulakan permainan ini sedikit gelisah. Itu adalah akhir seperti akhir bola keranjang dan kami memberi mereka terlalu banyak peluang pada babak kedua. Sekarang kita mesti mara ke final dan memenanginya. “

Edinson Cavani meledak gol penyudah selepas 39 minit untuk membuka gol, tetapi Roma menjaringkan dua gol dalam jarak tiga minit kedua saat melalui Edin Dzeko dan Bryan Cristante untuk mengubah permainan.

United meminta penjaga gol David de Gea untuk mengucapkan terima kasih kerana tidak melangkah lebih jauh kerana pemain Sepanyol itu menghasilkan sejumlah penyelamatan yang luar biasa.

Cavani mengetuai tahap pelawat tetapi rembatan pemain sulung berusia 19 tahun Nicola Zalewski membuat tendangan besar dari Alex Telles untuk mengalahkan De Gea ketika Roma memperoleh kemenangan pada malam itu – tetapi United yang dibiarkan meraikan pada wisel penamat.

Baca Lagi | Rakyat Malaysia takut kehilangan pekerjaan lebih dari menjangkiti Covid-19

“Kami mempunyai beberapa malam Eropah yang hebat musim ini, dengan beberapa kemenangan besar. Sayang untuk babak kedua di Manchester, ”kata pemain tengah Roma, Bryan Cristante, kepada Uefa.

“Malam ini kami masih mempunyai beberapa gol untuk dicetak, tetapi kami keluar dari persaingan dengan kepala kami tinggi.”

Pasukan Solskjaer telah mara di separuh akhir dua Piala Liga, Piala FA dan Liga Europa sejak dia menggantikan Jose Mourinho pada bulan Disember 2018, tetapi satu lagi jalan keluar tidak kelihatan di ibu negara Itali.

Awal minggu ini Mourinho, yang membawa United ke trofi terakhir mereka dengan memenangi Liga Europa pada tahun 2017, secara mengejutkan dinobatkan sebagai pelatih baru Roma dari musim depan.

Oleh itu, pasukan tuan rumah bermula seperti pasukan dengan satu titik untuk membuktikan.

De Gea dengan hebat menolak Gianluca Mancini dari jarak dekat, Henrikh Mkhitaryan menuju ke gawang sampingan dan Dzeko berjaya menyelamatkan penjaga gol Sepanyol.

Tetapi United berkembang menjadi permainan dan mendekati ketika lob Cavani yang pandai memotong bahagian atas palang, sebelum rembatan kuat dari Uruguay diselamatkan oleh Antonio Mirante.

Pelawat mendahului tidak lama kemudian, ketika hantaran Fred menghantar Cavani berlari ke gawang untuk menembak pulang.

Roma seri pada minit ke-57 ketika Dzeko masuk dari jarak dekat, dan pasukan Paulo Fonseca dengan pantas menyelesaikan kemunculan semula ketika Cristante menjaringkan gol dari pinggir kawasan tiga minit kemudian.

De Gea menghasilkan penjimatan berganda yang hebat pada tandukan Dzeko dan tembakan Pedro, sebelum menyekat usaha Mkhitaryan dari jarak dekat.

United bertahan dari serangan dan seri setelah 68 minit ketika Cavani menuju umpan silang Bruno Fernandes, tetapi Roma segera mengancam lagi ketika rembatan Mkhitaryan menghantam kaki tiang. Pengganti Zalewski memberikan kesan segera apabila bola tamparnya menyebabkan kemenangan Roma pada minit ke-83, tetapi gol itu menjadi gol sendiri oleh Telles setelah melakukan tendangan berat.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Rakyat Malaysia takut kehilangan pekerjaan lebih dari menjangkiti Covid-19

Read Next

Pengundi Golden Globes menyetujui pembaharuan menyeluruh atas perkauman

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x