Loke mengatakan tidak mustahil DAP bekerjasama dengan Umno

Setiausaha penganjur nasional DAP, Anthony Loke tidak menolak kemungkinan bekerjasama dengan parti politik lain seperti Umno, tetapi mengatakan topik tersebut masih belum dibincangkan dalam kerangka Pakatan Harapan.

Dia juga mengatakan bahawa sebarang kemungkinan kerjasama harus bergantung pada hasil pilihan raya umum ke-15.

Semasa wawancara mengenai program Pertimbangkan Ini di Astro Awani, Loke berkata DAP telah menetapkan parameter yang sangat jelas mengenai apa yang parti itu dapat diterima ketika bekerjasama dengan Umno.

“Pertama, kami tidak akan bekerjasama dengan pemimpin yang korup, yang terlibat (dalam rasuah) atau telah dihukum di mahkamah, untuk membentuk pemerintah,” katanya kepada tuan rumah Melisa Idris dan Sharaad Kuttan.

Akan tetapi, untuk bergerak maju, Ahli Parlimen Seremban itu mengatakan bahawa DAP benar-benar sedar bahawa tidak ada satu pun parti politik di Malaysia yang dapat membentuk kerajaan dengan sendirinya.

“Sama ada kita suka atau tidak, kita harus membentuk gabungan untuk membentuk pemerintahan. Bagaimana gabungan baru ini akan terbentuk, sangat bergantung pada keputusan pilihan raya umum akan datang.

Baca Lagi | Dalam perbicaraan Zahid, peguam mencadangkan motivasi politik di sebalik 47 tuduhan

“Saya berpendapat bahawa jika dalam pilihan raya akan datang tidak ada pemenang yang jelas, maka akan ada kebutuhan untuk memikirkan untuk membentuk perkongsian baru dan mencari gabungan baru untuk membentuk pemerintahan yang stabil,” kata Loke.

Dia juga ditanya mengenai kemungkinan kerjasama antara Umno dan DAP di peringkat persekutuan, dengan kerajaan negeri Perak dan Johor disebut sebagai contoh.

Bekas Menteri Besar Johor, Datuk Sahruddin Jamal melepaskan jawatannya pada 28 Februari tahun lalu, hanya beberapa hari selepas pentadbiran Pakatan Harapan runtuh, dan digantikan oleh Datuk Hasni Mohammad.

Begitu juga mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, yang melepaskan jawatannya setelah kehilangan suara untuk mengemukakan usul keyakinan di DUN pada 4 Disember tahun lalu, yang dikaitkan dengan kerjasama antara ADUN Umno dan DAP di Perak. Dia digantikan oleh Datuk Saarani Mohamad dari Umno sebagai Menteri Besar.

Loke menunjukkan bahawa dalam kes kedua-dua negeri itu, DAP tidak membentuk kerajaan dengan Umno dan juga bukan sebahagian daripada kerajaan negeri. “Saya rasa itu mesti dibuat dengan jelas. Dalam kes Perak dan Johor tertentu, terdapat perjanjian keyakinan dan penawaran, yang merupakan mekanisme yang kita berusaha untuk mewujudkan kestabilan di peringkat negeri.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dalam perbicaraan Zahid, peguam mencadangkan motivasi politik di sebalik 47 tuduhan

Read Next

Demi Lovato mendedahkan diperkosa semasa remaja

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x