Lawrence Wong dilantik sebagai Menteri Kewangan Singapura, Heng Swee Keat kekal sebagai DPM

Kepimpinan beberapa kementerian kelas berat bertukar tangan setelah kurang dari setahun, termasuk Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengangkutan, Perdana Menteri Lee Hsien Loong mengumumkan dalam rombakan Kabinet terbarunya hari ini.

“Ini akan menjadi rombakan yang lebih luas daripada biasanya pada awal kerajaan,” kata Lee pada sidang media maya.

Rombakan itu, yang terjadi kurang dari satu tahun setelah yang terakhir pada bulan Julai tahun lalu, menyaksikan Menteri Pendidikan Lawrence Wong dinobatkan sebagai Menteri Kewangan yang baru, janji temu yang telah diperhatikan sejak Timbalan Perdana Menteri Heng Swee Keat mengatakan dua minggu lalu bahawa dia turun dari peranan.

Menteri Perdagangan dan Industri Chan Chun Sing akan mengambil alih kedudukan Wong sebagai Menteri Pendidikan, sementara jawatan Chan akan diambil oleh Menteri Kesihatan sekarang Gan Kim Yong.

Menteri Pengangkutan Ong Ye Kung akan mengetuai Kementerian Kesihatan. Dengan pelantikan itu, dia juga menggantikan Gan sebagai ketua bersama pasukan petugas multi-kementerian yang menangani respons Singapura terhadap Covid-19, bersama Wong.

Menteri Komunikasi dan Maklumat S. Iswaran akan mengambil alih portfolio pengangkutan Ong, ketika Menteri Tenaga Manusia Josephine Teo melangkah untuk menggantikannya.

Teo akan menyerahkan portfolio tenaga kerjanya kepada Menteri Tenaga Manusia Kedua, Tan See Leng, yang akan mengekalkan pelantikannya secara bersamaan sebagai Menteri di Pejabat Perdana Menteri (PMO) dan Menteri Perdagangan dan Industri Kedua.

Baca Lagi | Press Freedom Malaysia akan terus merosot selagi Perikatan, Saifuddin berkuasa

Menjelaskan mengapa rombakan Kabinet terbaru lebih luas daripada biasa, Lee mengatakan portfolio kewangan yang telah dipimpin oleh Heng, yang terus menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Penyelaras Dasar Ekonomi, adalah “kementerian utama”.

“Apabila Menteri Kewangan berubah, ia akan membawa banyak kesan,” katanya.

Dia juga mengatakan bahawa dia akan memindahkan menteri-menteri untuk Kesehatan, Tenaga Kerja dan Perdagangan dan Industri kerana ini adalah “kementerian barisan depan yang menangani Covid-19 dan akibatnya”.

Dia mengatakan dia telah mempertimbangkan untuk melakukan perubahan ini setelah Pemilihan Umum Juli yang lalu, tetapi rancangan itu tidak menjadi kenyataan kerana Singapura masih dalam wabah.

“Sekarang keadaan Covid-19 lebih stabil, saya dapat membuat perubahan ini,” katanya.

Di tengah rombakan itu, Teo akan mengekalkan pelantikannya sebagai Menteri Dalam Negeri Kedua, sementara Iswaran akan terus sebagai Menteri yang menjaga Hubungan Perdagangan di Kementerian Perdagangan dan Perindustrian.

Perubahan tersebut akan berlaku mulai 15 Mei.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Press Freedom Malaysia akan terus merosot selagi Perikatan, Saifuddin berkuasa

Read Next

Alex Ferguson menangis kegembiraan ketika Scots layak ke Euro 2020

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x