Lagu hit Man Bai ‘Kau Ilhamku’ mendapat versi baru selepas 25 tahun

Penyanyi veteran Malaysia Man Bai telah merilis versi baru dari hit pop klasiknya pada tahun 1995 Kau Ilhamku untuk memperingati ulang tahun ke-25 lagu itu.

Awalnya ditulis oleh Asmin Mudin, Kau Ilhamku 2020 menyaksikan susunan baru yang segar oleh Man Bai bersama dengan pengeluar dan komposer muzik terkenal Mac Chew.

Persembahan terbaru menjanjikan kepada peminat suara yang lebih hebat yang menampilkan piano, seruling dan biola untuk meningkatkan melodi yang indah.

“Melalui Kau Ilhamku 2020, saya berusaha untuk menghormati lagu yang membuat nama saya kembali pada waktu itu,” kata Man Bai dalam siaran akhbar.

Baca Lagi | Joshua Wong dan Agnes Chow dari Hong Kong dipenjara kerana melakukan protes online

“Dengan memberikan lagu ini kehidupan baru dengan susunan muzik yang lebih hebat, versi ini menyajikan persembahan muzikal yang lebih indah.

“Untuk mencerminkan makna lagu yang menempatkan seseorang yang menjadi sumber inspirasi pada alas, saya berusaha untuk membawa lagu ini ke tingkat yang lebih tinggi.”

Man Bai, yang nama sebenarnya Abdul Rahman Osman mengatakan Kau Ilhamku adalah lagu yang sangat istimewa baginya yang dia harap akan tetap relevan sepanjang zaman.

Bekas vokalis Gersang yang berusia 52 tahun itu juga melancarkan video muzik baru yang memberi penghormatan kepada bintang-bintang tempatan dan antarabangsa yang bakatnya bukan sahaja membuat perbezaan dalam perniagaan pertunjukan tetapi juga meninggalkan kesan abadi kepadanya.

Beberapa orang hebat yang dihormati Man Bai termasuk Tan Sri P. Ramlee, Datuk Sudirman Arshad, frontman Queen Freddie Mercury dan legenda rock Eddie Van Halen.

“Saya mendedikasikan lagu ini kepada semua artis yang telah membina dan mewarnai dunia seni dengan karya mereka.

“Walaupun mereka sudah tiada, mereka masih dan akan terus menjadi sumber inspirasi kepada pengamal muzik dan peminat,” katanya.

Setelah kumpulan rock Gersang berpisah, Man Bai mengambil cuti dari kancah muzik untuk pulih dari masalah tonsil tetapi kembali pada tahun 1995 untuk menempuh karier solo.

Kau Ilhamku adalah lagu dalam album solo debutnya yang berjudul sendiri dan telah kekal klasik setelah bertahun-tahun.

Lagu ini juga dipaparkan dalam filem Layar Lara yang membawa pulang Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-13 pada tahun 1997. Kau Ilhamku 2020 dikeluarkan oleh Universal Music Malaysia dan boleh didapati di semua platform digital seperti Spotify, iTunes, KKBox, Deezer, Joox dan Apple Music.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Umno, Barisan dan Muafakat berbincang pembentukan kerajaan Perak yang baru

Read Next

Dr Noor Hisham kurang pasti mengenai masalah gangguan rantaian bekalan vaksin Pfizer Covid-19