Ketua junta Myanmar untuk menghadiri sidang kemuncak ASEAN

Ketua junta Myanmar, Min Aung Hlaing akan menghadiri sidang kemuncak Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) di Indonesia pada 24 April, kata Thailand pada hari Sabtu, untuk lawatan asing pertamanya yang diketahui sejak dia merebut kekuasaan pada 1 Februari.

Myanmar mengalami pergolakan sejak Min Aung Hlaing menggulingkan pemerintah terpilih yang dipimpin oleh juara demokrasi Aung San Suu Kyi. Pasukan keselamatan telah membunuh 728 orang, menurut kumpulan aktivis, dalam usaha menghancurkan tunjuk perasaan.

Dalam keganasan terbaru, pasukan keselamatan menembak dan membunuh dua penunjuk perasaan di bandar perlombongan ruby Mogok, kata seorang penduduk kepada Reuters, sementara beberapa bom kecil meletup di bandar utama Yangon, mencederakan beberapa orang, lapor media.

Jiran-jiran Myanmar telah berusaha mendorong perbincangan antara junta dan pemerintah yang digulingkan, tetapi tentera telah menunjukkan sedikit kesediaan untuk terlibat.

Beberapa daripada 10 pemimpin ASEAN, di antaranya Min Aung Hlaing, mengesahkan mereka akan menghadiri pertemuan itu di Jakarta, kata jurucakap kementerian luar Thailand, Tanee Sangrat.

Jurucakap junta tidak menjawab panggilan yang meminta komen.

Baca Lagi |  Sindiket di sebalik iklan Raya yang menganjurkan perjudian di buru polis

Ahli politik pro-demokrasi termasuk anggota parlimen yang digulingkan pada hari Jumaat mengumumkan pembentukan Kerajaan Perpaduan Nasional (NUG) termasuk Suu Kyi dan pemimpin protes anti-kudeta dan etnik minoriti.

NUG telah meminta pengakuan antarabangsa sebagai pihak berkuasa yang sah, dan meminta undangan ke pertemuan ASEAN di tempat Min Aung Hlaing. Tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Junta membebaskan 23.184 tahanan dari penjara di seluruh negara pada hari Sabtu di bawah pengampunan Tahun Baru, kata Jabatan Penjara, walaupun ada sedikit pun jika ada aktivis demokrasi yang ditangkap sejak rampasan kuasa itu dianggap di antara mereka.

Sabtu adalah hari pertama Tahun Baru Myanmar dan hari terakhir percutian lima hari yang biasanya ditandai dengan lawatan ke kuil Buddha dan membuang air besar dan berpesta di jalanan.

Suu Kyi adalah antara 3.141 orang yang ditangkap berkaitan dengan rampasan kuasa, menurut perhitungan oleh Persatuan Bantuan untuk Tahanan Politik (AAPP).

“Tahanan (dibebaskan) ini kebanyakannya sebelum 1 Februari tetapi ada juga yang dipenjarakan selepas itu,” kata jurucakap Jabatan Penjara Kyaw Tun Oo melalui telefon. Dia mengatakan bahawa dia tidak mempunyai perincian mengenai kesalahan yang menyebabkan mereka dipenjara.

Di antara yang dibebaskan adalah 137 warga asing, yang akan dihantar pulang, kata televisyen negeri. Ia tidak memberikan perincian.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Sindiket di sebalik iklan Raya yang menganjurkan perjudian di buru polis

Read Next

Petronas Gas memperuntukkan capex hingga RM1.3b pada TK21

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x