Kes perbicaraan rasuah Rosmah dimuktamadkan

Pihak pendakwaan telah menyelesaikan kesnya terhadap Datin Seri Rosmah Mansor dalam perbicaraan rasuah untuk kontraknya setelah 33 hari perbicaraan dan 23 saksi dipanggil.

Perbicaraan hari ini berakhir setelah bekas menteri pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid diperiksa balas oleh peguam Rosmah dan kemudian diberhentikan.

Mahdzir adalah saksi pendakwaan kelima dan dipanggil oleh pihak pembelaan untuk pemeriksaan balas lanjut.

Hari ini, peguam Rosmah, Datuk Akberdin Abdul Kader, menyoal Mahdzir mengenai beberapa harta yang dimilikinya, suratnya kepada perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib untuk mengecualikan Jepak Holdings Sdn Bhd dari pemeriksaan wajar oleh Kementerian Kewangan, dan perubahan surat kontrak oleh syarikat tersebut untuk projek solar bernilai RM1.25 bilion di Sarawak.

Dalam kes ini, Rosmah dituduh meminta suapan RM187.5 juta daripada pengarah urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin, kerana menerima rasuah RM1.5 juta terus daripadanya dan suapan RM5 juta secara berasingan melalui bekas pembantunya, Datuk Rizal Mansor, sebagai pertukaran untuk membantu Jepak Holdings memenangi projek tenaga suria bernilai RM1.25 bilion dari Kementerian Pendidikan.

Rosmah diwakili oleh Akberdin, Azrul Zulkifli Stork dan Datuk Jagjit Singh yang bertindak sebagai peguam bela utama sementara pendakwaan diketuai oleh pendakwa kanan Datuk Gopal Sri Ram.

Baca Lagi | MB Perak baru Saarani memilih empat orang Umno, satu wakil Bersatu

Sri Ram juga memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan akan menawarkan 10 saksi pembelaan perbicaraan, yang akan merangkumi Najib.

Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamed Zaini Mazlan kemudian menetapkan 28 Disember dan 4 Januari 2021 sebagai pembelaan dan pendakwaan masing-masing untuk membuat pengajuan.

Zaini kemudian menetapkan 10 Februari 2021, untuk kedua-dua pihak hadir di mahkamah untuk penjelasan lisan.

Awal hari ini, Zaini juga menolak permohonan pendakwaan untuk menyerahkan rakaman audio perbualan antara Rosmah dan Najib beserta transkrip sebagai bukti.

Rakaman tersebut adalah sebahagian daripada siri perbualan telefon yang dirakam yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada bulan Januari.

Sebelum keputusan itu, Zaini mendengar hujah dari Sri Ram mengenai pengenalan klip dan bantahan pembelaan

“Saya tidak dapat memberikan alasan ringkas kerana kesuntukan masa tetapi saya enggan mengakui rakaman audio dan transkrip sebagai bukti,” kata Zaini.

Pihak pendakwaan sebelumnya memohon untuk mengakui klip audio sebagai bukti dalam perbicaraan ini untuk menunjukkan watak Rosmah dan sifatnya yang “sombong”. Dalam pernyataan pembukaan persidangan, pihak pendakwaan menggambarkan Rosmah memiliki “pengaruh yang cukup besar”, memiliki kekuatan untuk mempengaruhi keputusan di sektor publik, dan mengambil langkah aktif untuk membantu Jepak Holdings Sdn Bhd memperoleh projek hibrid suria bernilai RM1.25 bilion untuk sekolah luar bandar di Sarawak.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Esports City pertama di Malaysia yang dibuka di Quill City Mall

Read Next

PAS Perak meminta maaf kepada Sultan Nazrin kerana tidak hadir di istana

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x