Jin Wei bersara pada usia hanya 21 tahun, dengan alasan kesihatan

Goh Jin Wei

Credits: 360badminton

Bekas juara Junior Dunia, Goh Jin Wei mengejutkan persaudaraan badminton hari ini dengan mengumumkan persaraannya dari sukan raket, yang baru berusia 21 tahun.

The Penangite mengumumkan persaraan awalnya melalui video yang disiarkan di YouTubenya, hanya dua hari selepas dia dikeluarkan dari skuad Piala Sudirman.

Jin Wei memetik pemulihan jangka panjang selepas pembedahan membuang sebahagian usus besarnya kerana sakit perut pada tahun 2019 kerana dia bersara.

“Saya telah berada dalam pasukan kebangsaan selama tujuh tahun, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang dalam Persatuan Badminton Malaysia (BAM) atas peluang dan kepada semua rakan dan peminat saya. Saya harap semua penyesalan dan impian saya dapat diteruskan oleh rakan sepasukan saya Lee Zii Jia dan Lai Pei Jing, ”katanya.

Pada hari Sabtu, BAM meninggalkan Jin Wei dari skuad Piala Sudirman dengan alasan ‘tidak bersedia secara fizikal’ untuk kejohanan pasukan campuran, tetapi menyenaraikannya untuk Piala Uber.

Piala Sudirman dijadualkan berlangsung di Vantaa, Finland dari 26 September hingga 3 Okt, sementara Final Piala Thomas dan Uber akan berlangsung di Aarhus, Denmark dari 9 hingga 17 Oktober.

Setelah berjaya di Kejuaraan Junior Dunia dua kali, iaitu pada edisi Lima (Peru) dan Markham (Kanada) 2015, Jin Wei juga telah memenangi gelaran Sukan Olimpik Belia Buenos Aires 2018 dan gelaran Sukan SEA Kuala Lumpur 2017.

Dilihat sebagai superstar seterusnya dalam acara perseorangan wanita, Jin Wei, berada di 25 teratas dalam ranking dunia, setelah berada di tempat ke-24 pada bulan Ogos 2018, tetapi saat ini berada di tangga ke-103 setelah berehat sebentar untuk menjalani pembedahan.

Dia sepertinya akan kembali ke landasan ketika sampai ke final Sepanyol International pada bulan Jun, sebelum turun bertemu rakan senegaranya S. Kisona, tetapi hari ini pengumuman kabur harapan para peminatnya.

Read Previous

Pelajar antarabangsa tidak perlu keluar dari Malaysia untuk memperbaharui visa

Read Next

Solat Jumaat dibenarkan di masjid KL, Putrajaya dengan sehingga 500 jemaah

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini