Itali dinobatkan sebagai juara Eropah setelah menewaskan England

Itali menjuarai Kejuaraan Eropah untuk pertama kalinya sejak 1968 ketika Gianluigi Donnarumma menyelamatkan dua penalti England dalam perjalanan ke kemenangan penentuan 3-2 setelah pasukan bertanding seri 1-1 di Wembley pada hari Ahad.

Penjaga gergasi itu diselamatkan dari Jadon Sancho dan Bukayo Saka setelah Marcus Rashford menerjah tiang, kerana Federico Bernardeschi, Leonardo Bonucci dan Domenico Berardi semuanya menjaringkan gol untuk orang Itali.

Luke Shaw telah memberikan impian awal kepada England dengan gol yang luar biasa setelah dua minit tetapi Itali, yang hampir tidak memberikan apa-apa sebagai tindak balas pada babak pertama, secara beransur-ansur mengambil kendali ketika tuan rumah kembali duduk dan menyamakan kedudukan melalui Bonucci setelah 67 minit.

Ini adalah final pertama yang diputuskan penalti sejak Czechoslovakia mengalahkan Jerman Barat pada tahun 1976 dan akan dirayakan di Itali setelah mereka tewas di final pada tahun 2000 dan 2012.

Mereka membuat sebahagian besar masa berlari setelah turun minum dan pada masa tambahan dan England dapat sedikit keluhan setelah janji awal mereka hilang.

Walaupun begitu, ini memilukan bagi kebanyakan 67,000 penonton Wembley ketika England ketinggalan dalam final utama pertama sejak mereka memenangi Piala Dunia 55 tahun yang lalu.

Semuanya bermula dengan baik ketika Harry Kane menyebarkan bola ke Kieran Trippier dan dia dengan serta-merta membalas kepercayaan jurulatih Gareth Southgate untuk mengingatnya dengan mengirimkan umpan silang yang melengkung sehingga Shaw yang tiba dengan cepat bertemu dengan sepakan voli untuk memukul di dalam tiang untuk tujuan antarabangsa pertamanya.

England telah mendahului awal di separuh akhir Piala Dunia 2018 menentang Kroasia sebelum akhirnya dikalahkan dan dikalahkan dalam masa tambahan, tetapi mereka tidak seperti melepaskan inisiatif di tanah air, bermain di kaki depan, walaupun gagal mengancam Donnarumma.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Hospital Klang memerlukan RM20 juta sekarang untuk menyelamatkan nyawa

Read Next

Wakil Johor Bersatu memberi amaran banyak lagi menarik sokongan kepada kerajaan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.