Hospital Klang memerlukan RM20 juta sekarang untuk menyelamatkan nyawa

Kerajaan persekutuan perlu memberikan suntikan RM20 juta segera kepada Hospital Umum Klang sekiranya ingin menyelamatkan lebih banyak nyawa dari Covid-19, kata Charles Santiago hari ini.

Anggota Parlimen Klang itu mengatakan bahawa dia mengalu-alukan 100 tempat tidur dari Kementerian Kesihatan dan tentera ke hospital untuk rawatan pesakit Covid-19, tetapi menekankan bahawa tidak mencukupi untuk mengatasi jumlah beban yang meningkat setiap hari.

“Daripada menghentikan langkah jurang yang sebenarnya tidak dapat kita lakukan pada masa ini, saya mendesak pemerintah untuk menyalurkan wang itu ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah segera untuk menyelamatkan nyawa.

“Suntikan dana sebanyak RM1.1 juta dari kerajaan pusat sangat menggembirakan. Fikirkan dengan cara ini: ventilator berharga sekitar RM200,000. Dan tidak, lima ventilator tidak akan memotongnya, “katanya dalam satu kenyataan.

Dia mengatakan bahawa kemudahan hospital tidak dapat mengatasi beban besar dan sangat memerlukan peningkatan. Dia menunjukkan masalah yang paling mendesak seperti unit rawatan intensif (ICU), tangki oksigen dan tempat tidur untuk menempatkan pesakit.

Charles mengatakan bahawa hospital itu tidak hanya kekurangan mesin untuk merawat pesakit tetapi juga kekurangan tenaga perubatan dan juga makanan.

Dia mengatakan seorang rakannya yang ibu mertuanya kini ditahan di hospital telah menghantar makanan kepadanya semalam, tetapi kekurangan kakitangan melihatnya menerimanya hanya pagi ini.

“Makanan itu jelas basi dan tidak ada makanan untuk beberapa lusin orang lagi, yang juga terdampar tanpa tempat tidur di hospital,” katanya, sambil menambah bahawa wanita itu juga telah dipaksa untuk tetap berada di kerusi sejak dua tahun lalu hari kerana kekurangan katil.

“Keadaan di Rumah Sakit Umum Klang mengerikan – tidak ada tempat tidur, tidak ada makanan untuk pesakit, doktor kelelahan bekerja 14 hingga 16 jam sehari, dan peralatan perubatan rosak,” katanya.

Dia mendesak pemerintah untuk meningkatkan dana bukan hanya untuk rumah sakit tetapi juga untuk mempekerjakan doktor yang kini dalam kontrak sebagai staf tetap serta semua lulusan perubatan untuk menangani krisis tenaga kerja.

Ini bukan kali pertama penggubal undang-undang menunjukkan keadaan terdesak di hospital Klang.

Rabu lalu, Charles berkongsi gambar pesakit yang tumpah keluar dari bangunan hospital dan memakai katil bayi kerana kekurangan tempat tidur dan ruang di dalamnya.

Menanggapi hal ini, Kementerian Kesihatan semalam mengerahkan tempat tidur kanvas dan meletakkannya di luar jabatan kecemasan hospital Klang.

Ia menjanjikan lebih banyak katil dan peralatan perubatan bernilai kira-kira RM1.1 juta untuk mengatasi masalah tiba-tiba pesakit yang datang. Angkatan Bersenjata Malaysia juga membantu mendirikan hospital lapangan di HTAR dengan kapasiti 50 tempat tidur tambahan.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Top Glove mengesahkan menutup kilang Klang buat sementara waktu

Read Next

Itali dinobatkan sebagai juara Eropah setelah menewaskan England

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.