Guan Eng menyatakan kekecewaannya terhadap CNY SOP

Lim Guan Eng dari DAP hari ini menambahkan suaranya kepada sindiran yang semakin meningkat kerana prosedur operasi standard (SOP) Tahun Baru Cina yang dipersoalkan oleh pemerintah yang diumumkan semalam.

Setiausaha Jeneral DAP meminta pemerintah untuk mengkaji dan merevisi sekumpulan peraturan terbaru, dengan mengatakan keputusan untuk mengeluarkan SOP tersebut tidak sensitif dan tidak menghormati masyarakat Cina.

Lim bahkan menegaskan bahawa SOP menunjukkan pemerintah memutuskan hubungan dengan kenyataan, mengejek keputusan untuk melarang keluarga, bahkan mereka yang tinggal di daerah yang sama, untuk berkumpul untuk makan malam perjumpaan biasa pada malam Tahun Baru Cina, tetapi aktiviti lampu hijau seperti pasar malam (pasar malam).

Ahli Parlimen Bagan itu juga mengatakan keputusan pemerintah untuk mengeluarkan SOP hanya untuk hari pertama dan kedua Tahun Baru Cina, yang bertepatan dengan 12 dan 13 Februari, dan termasuk larangan perjumpaan perjumpaan makan malam, hanya menggarisbawahi ketidakpedulian pihak pentadbiran mengenai perayaan dan bagaimana mereka diraikan.

“Pemerintah bahkan mengatakan bahawa lawatan keluarga hanya dibenarkan untuk ahli keluarga yang tinggal di dalam rumah.

“Apakah menteri Kabinet begitu terasing dan terlepas dari kenyataan sehingga mereka tidak menyedari bahawa SOP tidak masuk akal dan membuat rakyat Malaysia kelihatan bodoh?

Baca Lagi | Syed Saddiq dan sekutu politiknya harus bersabar dan bertanding dalam pilihan raya ke-16

“Adalah tidak masuk akal bahawa pasar malam diizinkan tetapi tidak mengunjungi keluarga hanya kerana mereka tinggal di rumah yang berbeda di daerah yang sama.

“Sekiranya ibu bapa saya tinggal di jalan raya, adakah mereka seharusnya merayakan dan makan sendirian, dan tidak dapat dikunjungi oleh ahli keluarga mereka? Ini akan menjadi CNY yang sunyi dan kosong bagi banyak warga emas, ”tulis Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Komen Lim adalah salah satu daripada banyak yang mengebom pemerintah Perikatan Nasional (PN) sejak SOP Tahun Baru Cina diumumkan oleh Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam.

Pemerintah juga menghadapi kritikan serupa dari penggubal undang-undangnya sendiri. Timbalan Menteri Perpaduan Nasional, Datuk Seri Ti Lian Ker, yang berada di kementerian yang bertanggungjawab memberikan input untuk SOP, mengatakan pemerintah telah melakukan “kesalahan” ketika mengumumkan peraturan baru.

Ti bahkan menegaskan bahawa SOP harus “cepat ditarik dan diperbaiki”, tanpa benar-benar menunjukkan kesalahan yang seharusnya.

Ti, bagaimanapun, bukan anggota Majlis Keselamatan Negara, yang bertanggungjawab menyelesaikan SOP.

Lim dalam kenyataannya hari ini juga mempersoalkan keputusan pemerintah untuk hanya membenarkan lima anggota dari jawatankuasa kuil menghadiri solat Tahun Baru Cina, menunjukkan ketidakkonsistenan dengan beberapa rumah ibadah yang dibenarkan untuk menjadi tuan rumah lebih banyak penyembah.

“Kecuali jika SOP yang salah ini diperbaiki, perayaan rumah CNY secara efektif dilarang berbanding perayaan di pasar malam,” katanya, sambil menambahkan bahawa keputusan pemerintah adalah bukti kegagalannya untuk berunding dengan semua pihak yang terlibat.

“Ada sesuatu yang sangat salah dan nyata mengenai pemerintah yang bergantung pada pengisytiharan darurat dan penggantungan Parlimen untuk terus berkuasa, dengan dalih menahan lonjakan jangkitan Covid-19 bahawa mereka bertanggungjawab untuk salah mengurus sehingga Malaysia sekarang menjadi paling teruk di Asean.

“SOP terbaru mengungkapkan lagi ketidakcekapan menakutkan pemerintah sekarang dalam mengurus krisis kesihatan dan ekonomi awam Covid-19,” tambah Lim.

Rakan sekerja Lim, termasuk ayahnya Lim Kit Siang, Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh, Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming, dan ADUN Kampung Tunku Lim Yi Wei, semuanya telah menyuarakan rasa tidak puas hati mereka dengan SOP.

Ada juga yang bercanda mengeksploitasi celah-celah tertentu dalam SOP, seperti bertemu untuk makan malam perjumpaan di pasar malam, atau mengubah rumah mereka menjadi salon untuk dapat menjadi tuan rumah kepada para tamu. Ini setelah Ismail Sabri, ketika mengumumkan himpunan SOP semalam mengatakan lawatan ke rumah – yang telah dibenarkan semasa perayaan tahun lalu – tidak akan dibenarkan selama Tahun Baru Cina ini, bahkan ketika dia mengumumkan pembukaan semula lebih banyak sektor ekonomi, termasuk salon rambut, kedai gunting rambut dan tempat mencuci kereta bermula hari ini.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dr Mahathir menyuarakan rasa kesal melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara selepas memoir bom

Read Next

Pemimpin Al-Qaeda di Yemen ditahan