Ferguson mengkritik Solksjaer kerana Ronaldo cuma di bangku simpanan

Alex Ferguson menambah tekanan terhadap Ole Gunnar Solskjaer yang semakin meningkat dengan mengkritik keputusan pengurus Manchester United untuk menggunakan Cristiano Ronaldo sebagai pengganti Everton.

Solskjaer secara mengejutkan meninggalkan Ronaldo di bangku simpanan untuk 57 minit pertama keputusan seri 1-1 yang merosakkan Sabtu di Old Trafford.

United mendahului 1-0 ketika bintang Portugal itu diperkenalkan, tetapi Andros Townsend menyamakan kedudukan untuk meninggalkan pasukan Solskjaer yang tidak berfungsi dengan hanya satu kemenangan dalam empat perlawanan terakhir mereka di semua pertandingan.

Ronaldo dalam keadaan baik sejak bergabung semula dengan United, menjaringkan lima gol dalam enam perlawanan pertama, termasuk pemenang lewat menentang Villarreal tiga hari sebelum perlawanan Everton.

Pemain berusia 36 tahun itu kelihatan kecewa, bergumam pada dirinya sendiri dan menggelengkan kepalanya ketika dia berjalan di luar padang pada waktu penuh pada hari Sabtu.

Solskjaer sudah terkena tembakan setelah perjuangan United baru-baru ini meninggalkan mereka dua mata di belakang pendahulu Liga Perdana Inggeris, Chelsea.

Sekarang bos lamanya Ferguson secara tidak sengaja telah meningkatkan pengawasan terhadap orang Norwegia itu.

Dalam perbualan dengan bekas juara UFC, Khabib Nurmagomedov di ruang duduk pengarah di Old Trafford, legenda United Ferguson difilmkan dengan mengatakan “anda harus selalu bermula dengan pemain terbaik anda”.

Dalam video tersebut, yang disiarkan di akaun Instagram Nurmagomedov pada hari Ahad, Ferguson menyarankan Everton mendapat dorongan “ketika mereka melihat Ronaldo tidak bermain”.

Ferguson memainkan peranan penting dalam kepulangan blockbuster Ronaldo ke United pada bulan Ogos, membuat panggilan telefon kepada bekas pemainnya untuk meyakinkannya untuk mendapatkan tawaran dari Manchester City untuk memihak kepada perpindahan emosional ke Old Trafford.

Kesepakatan Ronaldo, digabungkan dengan kemasukan pemain depan dari England, Jadon Sancho dan pemain pertahanan Perancis, Raphael Varane, telah meningkatkan harapan untuk mencabar gelaran United musim ini.

Bercakap selepas permainan Everton, Solskjaer mempertahankan keputusannya untuk merehatkan Ronaldo.

“Saya dan dia, kami lebih memahami daripada pakar,” katanya. “Ini mengenai memilih momen yang tepat untuk mempermainkannya, bukan mempermainkannya.

“Dia bukan anak anjing lagi tapi dia seprofesional seperti biasa dan siap untuk datang dan dia datang dengan tenaga dan sikap.”

Solskjaer, yang bermain di bawah kendalian Ferguson dari 1996 hingga 2007, masih menunggu untuk memenangi trofi pertamanya sejak mengambil alih pada Disember 2018.

United menduduki tempat kedua di Liga Perdana musim lalu dan tewas di final Liga Europa menentang Villarreal menerusi penalti.

Baca Lagi | Lelaki di sebalik pernyataan rasis terhadap shuttler Kisona, naib ketua bahagian Bersatu

Mereka terakhir memenangi Liga Perdana pada musim terakhir Ferguson yang bertugas pada tahun 2013 dan tidak pernah memenangi piala perak sejak 2017.

Abdullah Hakim

Kewartawanan dan berita adalah cawan kopi saya setiap hari

Read Previous

UAE di barisan hadapan untuk memerangi krisis di Afghanistan

Read Next

Zahid: Wakil Umno yang menarik sokongan untuk CM Melaka akan dipecat

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.