Duterte serius ingin menyertai perlumbaan sebagai Naib Presiden

Presiden Filipina Rodrigo Duterte hari ini memberikan petunjuk paling kuat bahawa dia mungkin akan mencari naib presiden pada pemilihan tahun depan, dengan mengatakan bahawa dia sekarang “serius memikirkan” untuk mencalonkan diri.

Bercakap dalam pertemuan di televisyen dengan sekutu partai politiknya, Duterte, 76, yang tidak diizinkan mencari penggal kedua sebagai presiden, mengatakan dia “tersentuh oleh ledakan sentimen” yang mendorongnya mencalonkan diri sebagai naib presiden.

“Dengan anggapan saya mencalonkan diri sebagai naib presiden, sedikit saya terjual dengan idea itu. Maksudnya, saya serius ingin mencalonkan diri sebagai naib presiden, ”katanya.

Dia bulan lalu mengatakan wakil presiden adalah “idea bagus” kerana dia memiliki perniagaan yang belum selesai, seperti memerangi dadah terlarang.

Pengkritik mantan walikota merkuri telah mempertanyakan kesahihannya menjadi naib presiden, kerana dia dapat merebut kembali jawatan tertinggi jika presiden meninggal dunia, mengundurkan diri, atau dipecat dari jawatan.

Tinjauan pendapat menunjukkan Duterte tetap sangat terkenal, walaupun jumlah korban tewas dalam kempen anti-dadahnya yang terkenal dan kritikan terhadap tindak balas pandemi pemerintahnya.

Tetap memegang jawatan juga dapat melindunginya dari tindakan undang-undang, di negara di mana bekas pemimpin dan ahli politik sering didakwa, kadang-kadang dipenjara.

Duterte, bagaimanapun, mengakui dia akan menjadi naib presiden “tidak berguna” jika presiden yang menang, yang terpilih dalam pertandingan yang terpisah, bukan “teman”.

Anak perempuan Duterte, walikota Davao Sara Duterte-Carpio telah mendahului pemilihan pendapat mengenai kemungkinan calon presiden. Kedua Duterte’s telah menolaknya.

Dia berhenti daripada menyokong pembantu lama dan senator yang berkuasa, Christopher “Bong” Go, sebagai pengganti pilihannya, tetapi mengatakan Go “bersedia” untuk jawatan teratas. Go berkata dia tidak berminat.

Baca Lagi | Empat juta kematian Covid dicatatkan di seluruh dunia

Tidak hadir dalam mesyuarat parti itu, Senator Manny Pacquiao yang menjadi petinju, yang telah berada di persimpangan Duterte atas komen orang ramai mengenai dasar luar dan korupsi, di tengah spekulasi bahawa juara lapan bahagian itu mungkin akan menjawat jawatan presiden.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Bersatu mengkritik Zahid atas dakwaan bahawa kerajaan Perikatan gagal

Read Next

Muhyiddin mesti meletak jawatan sebagai PM, kata Pakatan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.