Di bawah kepimpinan Mohamed bin Zayed, UAE meneruskan warisan kemanusiaan di Afghanistan

Di bawah arahan Yang Mulia Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan, Putera Mahkota Abu Dhabi dan Timbalan Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata UAE, UAE telah mula menjadi tuan rumah keluarga Afghanistan, terutama wanita dan anak-anak, dan akan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk menyediakannya dengan penuh perhatian dan sokongan sosial semasa berada di tanah UAE.

Ini berlaku dengan latar belakang pemberian sokongan dan fasilitasi penerbangan UAE untuk sejumlah negara dan organisasi bukan kerajaan untuk mengevakuasi pegawai dan staf sokongan mereka, termasuk warga Afghanistan, dengan selamat melalui lapangan terbang UAE.

Inisiatif Yang Mulia Sheikh Mohamed bin Zayed dirancang untuk memperluas keselamatan dan maruah keluarga ini.

Dalam hal ini, UAE telah memfasilitasi pemindahan kira-kira 39.827 warga Afghanistan dan warga asing dari Afghanistan menggunakan pesawat dan lapangan terbang nasionalnya.

Usaha kemanusiaan dan pertolongan yang dilakukan oleh UAE berdasarkan perkembangan terkini di Afghanistan merangkumi prinsip-prinsip yang dinyatakan oleh Yang Mulia Sheikh Mohamed bin Zayed yang mendasari kerjasama dan solidariti global pada masa krisis.

Sudahpun dua dekad, dan UAE tetap menjadi salah satu penyumbang utama kerja bantuan kemanusiaan di Afghanistan.

Keputusan untuk menerima dan menempatkan wanita dan kanak-kanak Afghanistan, yang digantikan oleh perkembangan terkini di negara mereka, berdasarkan warisan mulia ini.

Sejak Taliban mengambil alih negara ini, ribuan orang Afghanistan, yang khuatir akan nyawa dan kehidupan keluarga mereka telah melarikan diri dan berlindung di banyak negara yang bersetuju untuk menerimanya.

Oleh itu, dan dalam solidariti dengan rakyat Afghanistan, UAE di bawah arahan Yang Mulia Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan, Putera Mahkota Abu Dhabi dan Timbalan Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata UAE, telah mengambil ratusan keluarga, terutama wanita dan kanak-kanak melarikan diri dari pergolakan di Afghanistan.

Baca Lagi | VP Harris mengatakan AS akan ‘bersuara’ di Laut China Selatan

Keputusan itu diambil sebagai kesinambungan kerja kemanusiaan selama dua dekad di negara yang dilanda perang. Dan juga sejajar dengan pesan kebaikan universal.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Umno menyeru agar RCI menyiasat pendedahan Tommy Thomas

Read Next

Khairy adalah Menteri Kesihatan baru

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x