Khairy adalah Menteri Kesihatan baru

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mengumumkan lebih kurang barisan Kabinet yang sama yang membuat pentadbiran sebelumnya, dengan sekutu yang berdekatan dengannya mengekalkan kebanyakan jawatan kanan walaupun tidak ada timbalan perdana menteri yang dinamakan.

Antara yang paling terkenal, Datuk Seri Azmin Ali dari Bersatu mengekalkan jawatannya sebagai menteri kanan yang bertugas di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan Datuk Seri Hamzah Zainuddin sebagai menteri dalam negeri.

Senator Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz juga disimpan sebagai menteri kewangan.

Khairy Jamaluddin, yang bertugas pendek sebagai menteri sains yang melihat Program Imunisasi Covid-19 Nasional telah dipuji dan dikritik, kini menjadi menteri kesihatan yang baru.

Datuk Seri Azalina Othman dari Umno, yang berhenti sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat, tidak dinamakan untuk jawatan menteri.

Ismail Sabri juga mengekalkan Datuk Seri Fadillah Yusof dari Parti Pesaka Bumiputera Bersatu dari Sarawak dan Datuk Radzi Md Jidin Bersatu dalam jawatan menteri kanan masing-masing yang bertugas di Kementerian Kerja Raya dan Pendidikan.

Namun, PM memperkenalkan wajah baru kepada Kabinetnya yang tidak berada dalam pentadbiran Perikatan Nasional sebelumnya di bawah Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Antaranya ialah Datuk Seri Shahidan Kassim, Tan Sri Noh Omar dan Datuk Seri Mahdzir Khalid dari Umno.

Shahidan, pemimpin Umno yang berpengaruh dari Perlis, menggantikan Tan Sri Annuar Musa sebagai menteri Wilayah Persekutuan yang baru. Annuar dipertahankan dalam Kabinet baru, tetapi sebagai Kementerian Komunikasi sebagai gantinya.

Pemimpin Umno Selangor Noh Omar adalah menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang baru sementara Mahdzir adalah menteri Pembangunan Luar Bandar yang baru.

Ismail Sabri juga melantik Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu sebagai menteri Belia dan Sukan yang baru.

Perdana menteri telah menghadapi tekanan untuk memperkenalkan wajah baru di Kabinetnya di tengah reaksi masyarakat terhadap pemerintahan Muhyiddin terhadap krisis Covid-19, yang melemahkan ekonomi juga.

Pengumuman hari ini memenuhi harapan ahli politik bahawa Ismail, yang merupakan timbalan perdana menteri dalam pemerintahan yang baru dibubarkan, akan mengekalkan sebilangan besar pemimpin yang sama untuk menenangkan partinya dan Bersatu, yang sokongannya sangat penting agar Ismail terus berkuasa.

Umno dan serpihannya Bersatu masing-masing mendapat 10 jawatan.

Di media sosial, pengkritik dengan cepat mengkritik pengumuman itu. Namun, ada yang memuji Ismail karena menjadikan Khairy sebagai menteri kesihatan yang baru.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Di bawah kepimpinan Mohamed bin Zayed, UAE meneruskan warisan kemanusiaan di Afghanistan

Read Next

Messi membuat debut Ligue 1, Mbappe bersinar untuk PSG

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x