Messi membuat debut Ligue 1, Mbappe bersinar untuk PSG

Lionel Messi membuat debut Ligue 1 yang dinanti-nantikan untuk Paris St Germain pada hari Ahad tetapi Kylian Mbappe yang bersinar ketika kelab ibu kota mengekalkan permulaan yang sempurna untuk musim ini dengan kemenangan 2-0 di Stade de Reims.

Mbappe memberi PSG rasa apa yang mereka akan hilang jika dia berangkat ke Real Madrid, yang telah membuat tawaran untuk merekrut penyerang Perancis itu sejak Messi bergabung dalam perjanjian dua tahun dari Barcelona.

PSG berada di kedudukan teratas dengan maksimum 12 mata.

Kesemua 20,545 tiket yang ada dijual di stadium Auguste Delaune untuk melihat Messi berusia 34 tahun bermain dan para peminat, yang melaungkan nama penyerang Argentina, diberi penghargaan pada minit ke-66 ketika dia menggantikan Neymar yang mengecewakan.

Mbappe tidak mengecewakan walaupun dalam persembahan cemerlang, nampaknya tidak terganggu oleh kegilaan perpindahan yang mengelilinginya.

Dua hari sebelum akhir jendela, pemain berusia 22 tahun itu membuat perbezaan dengan kepantasan dan rasa waktunya, membuka skor dengan tandukan dan melengkapkan dengan penamat klinikal.

Selepas permulaan yang gagah, PSG masuk ke dalam alur mereka dan Mbappe meletakkan kepala setelah 15 minit dengan pulang dari sepakan Angel Di Maria.

PSG entah bagaimana menjadi terlalu selesa dan Reims mula memberi tekanan, dengan serangan hebat Moreto Cassama memukul palang Keylor Navas tiga minit sebelum rehat.

Reims meraikan apa yang mereka fikirkan adalah penyamaan Marshall Munetsi lima minit ke babak kedua, hanya kerana usaha Zimbabwe dikesampingkan untuk ofside.

Messi mula memanas setelah 57 minit, mendapat tepukan dari penyokong Reims, yang dia tabik.

Mereka menyanyikan namanya tepat ketika dia akan datang, tidak lama selepas Mbappe menggandakan kelebihan PSG dari hantaran silang Achraf Hakimi pada akhir serangan balas yang tajam.

Mbappe digabungkan dengan Messi, tetapi bekas penyerang Barcelona itu tidak berada dalam kondisi yang sama dengan pemain Perancis itu, setelah tidak bermain permainan kompetitif sejak memenangi Copa America dengan Argentina pada 10 Julai.

Sebelumnya, juara Perancis, Lille akhirnya berjaya mempertahankan gelaran mereka dengan kemenangan 2-1 ke atas Montpellier dan pukulan kejutan yang dikalahkan oleh Angers ketika melawat Stade Rennes 2-0 untuk menduduki tempat kedua dengan 10 mata.

Lille meraikan kemenangan liga pertama mereka musim ini berkat gol dari Yusuf Yazici dan Jonathan David. Montpellier mengakhiri perlawanan dengan 10 lelaki selepas pemain pertahanan, Junior Sambia dikeluarkan pada lewat babak kedua.

Clermont Foot yang dipromosikan terus terkesan ketika mereka mengekalkan rekod tanpa kalah utuh setelah melawan dari dua gol ketika seri 2-2 dengan Metz. Mereka berada di kedudukan ketiga dengan lapan mata dari empat perlawanan pertama mereka.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Khairy adalah Menteri Kesihatan baru

Read Next

Bekas penyanyi BigBang Seungri dipenjara selama 3 tahun kerana mengatur pelacuran

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x