The Malaysia Post

DAP tidak membiarkan bekas wakil rakyat Norhizam bertanding di bawah panji Pakatan dalam pemilihan di Melaka

Datuk Norhizam Hassan Baktee

Credits: apicms.thestar

Bekas ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee tidak akan berpeluang bertanding dalam pilihan raya negeri Melaka bulan depan sebagai calon Pakatan Harapan (PH) sekiranya DAP mempunyai pendapat.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengatakan bahawa pihaknya tegas menentang Norhizam dan akan membawa perkara itu ke majlis presiden PH, lapor laman berita Melayu Astro Awani hari ini.

“Ada yang bertanya dan saya dengan tegas menyatakan bahawa DAP telah menolak bekas ADUN Pengkalan Batu sebagai calon dalam pilihan raya negeri akan datang.

“Saya tidak mahu menyebutkan [alasannya], tidak perlu pergi ke asal, semua orang tahu, DAP masih tidak menerimanya sebagai calon dalam pilihan raya negeri,” katanya seperti dikutip pada sidang media di Melaka pagi ini.

Norhizam memenangi kerusi itu dalam pilihan raya 2018 dengan tiket DAP, hanya untuk mengisytiharkan dirinya sebagai ADUN bebas untuk menyokong Umno pada Mac tahun lalu, yang menyebabkan gabungan Perikatan Nasional menjadi kerajaan negeri.

Bersama dengan tiga yang lain, mantan exco kerajaan negeri yang bertanggungjawab dalam bidang pertanian, keusahawanan dan industri asas tani baru-baru ini menarik sokongan kepemimpinan negeri yang baru di bawah pimpinan Umno, Datuk Seri Sulaiman Md Ali, menyebabkan pembubaran dewan undangan negeri Melaka, yang bermula pengundian terkini.

Lim memberitahu wartawan di Melaka bahawa PH akan berusaha keras untuk memastikan bahawa mandat yang dimenanginya dalam Pilihan Raya 2018 dikembalikan pada pemilihan negara pada 20 November.

Dia juga menyatakan sokongan penuh DAP untuk sekutu PHnya dari Amanah, Adly Zahari untuk merebut kembali jawatan sebagai ketua menteri.

“PH telah menyatakan sokongan untuk Adly Zahari sebagai calon ketua menteri dan saya harap tidak ada keraguan tentang hal ini.

“Ini bukan hanya dari DAP tetapi parti komponen lain kerana Adly melakukan pekerjaan dengan baik,” katanya.

Adly adalah ketua menteri Melaka dari 2018 hingga kerajaan negeri PH runtuh berikutan langkah Sheraton pada Mac 2020.

Baca Lagi | DAP tidak membiarkan bekas wakil rakyat Norhizam bertanding di bawah panji Pakatan dalam pemilihan di Melaka

Pengundian untuk pilihan raya negeri Melaka adalah pada 20 November manakala penamaan calon adalah pada 8 November.

Read Previous

Panggilan tepat oleh BAM untuk menghantar anak muda, kata menteri sukan

Read Next

Guan Eng melepaskan tembakan terbaru dalam pertempuran lisan dengan Ka Siong

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Dapatkan artikel terkini, Pekerjaan, hadiah percuma, berita hiburan dihantar terus ke peti masuk anda
170000 subscribers are here