Daft Punk berpisah selepas 28 tahun

Bintang muzik elektronik Perancis, Daft Punk telah mengejutkan banyak cara setelah berpisah setelah 28 tahun bersama.

Daft Punk yang nama sebenarnya Thomas Bangalter dan Guy-Manuel de Homem-Christo mengumumkan berakhirnya karier muzik mereka dalam klip lapan minit dari filem 2006 mereka, Electroma, di YouTube.

Bangalter dan de Homem-Christo bertemu pada pertengahan tahun 80an di sekolah di Paris ketika remaja dan tidak lama kemudian mula membentuk kumpulan rock bernama Darlin ’yang juga mempunyai anggota ketiga Laurent Brancowitz.

Mereka kemudian memutuskan untuk memberi perhatian kepada muzik elektronik dan duo ini mengubah nama mereka menjadi Daft Punk setelah tinjauan musik menggambarkan suara mereka sebagai “daft punky thrash”.

Duo ini menjadi berita utama pada pertengahan tahun 1990-an dengan single awal mereka Da Funk dan Around the World, yang dirilis dalam album sulung mereka Homework pada tahun 1997 yang berhasil masuk ke 10 teratas.

Pada tahun 2013, lagu hit Lucky terbesar mereka dari album Random Access Memories memenangi Anugerah Grammy 2014 untuk Album Terbaik, Album Tarian Terbaik / Elektronika dan Album Kejuruteraan Terbaik, kategori Bukan Klasik.

Lagu utama dari album hit Weeknd Starboy yang menampilkan duo ini juga menjadi hit pada tahun 2016, menjadi single No 1 pertama duo ini selain daripada lagu penutup album I Feel It Coming.

Baca Lagi | Dokumentari baru Woody Allen menggambarkan sisi gelapnya

Kedua-dua permulaan Perancis juga mencipta penampilan ikonik mereka dengan topi keledar mereka yang pernah ada.

Peminat juga menggunakan Twitter untuk menyatakan kesedihan mereka dan bagaimana kumpulan ini memainkan peranan penting dalam kehidupan mereka.

“Saya masih ingat ketika saya dan abang mula mendengar lagu-lagu mereka dan itu luar biasa,” tulis seorang pengguna Twitter.

Seorang pengguna lain menulis bagaimana dia menamakan anaknya setelah menjadi salah satu bintang muzik kerana dia mendengarkan lagu-lagu mereka ketika dia bekerja.

Daft Punk terus menulis soundtrack kepada Tron: Legacy, yang kami berikan ulasan 9/10, dengan mengatakan bahawa ia “melakukan pekerjaan yang sangat baik untuk membuat skor yang berjaya namun diukur yang dapat menangkap semangat dunia Tron dengan sangat baik.” Fortnite baru sahaja mengeluarkan sejumlah item crossover berdasarkan Tron. Dalam dunia permainan video, Daft Punk muncul di DJ Hero tahun 2009, dan menawarkan 11 campuran asli yang menampilkan muzik mereka. Saya juga tidak dapat menahan diri daripada berfikir bahawa Insomniac mungkin sedikit terinspirasi oleh gambar Daft Punk ketika membuat kostum paling keren di Spider-Man: Miles Morales:

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Program Imunisasi Nasional Covid-19 mungkin akan selesai pada akhir tahun, kata Khairy

Read Next

Skandal dan ketagihan Ravi Zacharias

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x