Cyberpunk 2077 debut dengan jualan lebih 8 juta salinan pada hari pertama

Cyberpunk 2077, sebuah permainan video yang dilaporkan adalah salah satu yang paling mahal yang pernah dibuat, dilancarkan di seluruh dunia pada hari Khamis selepas publisiti yang layak untuk filem Hollywood.

Menjelang debut tidak kurang hebatnya.

Pelepasan ini ditangguhkan dua kali tahun ini dan para pembangun terpaksa menambahkan amaran setelah seorang pengulas mengadu bahawa ia menyebabkan serangan epilepsi.

Tetapi laman web penilaian hiburan Metacritic telah memberikan skor 91 dari 100 permainan berdasarkan 47 ulasan, mengatakan bahawa ia telah mendapat “pujian universal”.

Pengulas mengatakan permainan ini sangat mengasyikkan dan memuji penggambaran kota siber futuristik, serta kebebasan yang diberikan kepada pemain.

Tetapi banyak pengulas juga menunjukkan bug dalam permainan, memicu perdebatan mengenai pemaju yang menjual produk yang belum selesai dengan harga penuh.

Marcin Iwinski, pengarah dan pengasas bersama pemaju permainan CD Projekt RED, memberitahu AFP bahawa pemain boleh mengharapkan pengalaman “kualiti baru” ketika memasuki dunia dystopian.

Baca Lagi | Anisa Hassan membuat aplikasi Joompa membantu umat Islam mencari cinta secara online

Iwinski mengatakan bahawa studio telah mencipta dunia dalam talian yang “luar biasa”. Versi bahasa Inggeris mempunyai 450 jam dialog yang disuarakan oleh 125 pelakon.

Watak utama Cyberpunk 2077 adalah V-senjata, yang berjalan melalui Night City – kota besar Amerika yang penuh konflik.

Permainan ini juga menampilkan wajah dan suara bintang Hollywood Keanu Reeves, yang terkenal dengan trilogi Matrix dan John Wick.

Anggaran untuk permainan itu dianggarkan 1.2 bilion zloty (RM1.3 bilion), menurut penganalisis di bank BOS Poland, yang akan menjadikan Cyberpunk 2077 salah satu permainan video paling mahal yang pernah dibuat.

CD Projekt RED yang sangat berjaya The Witcher: Wild Hunt adalah fantasi suram yang pahlawan pembunuh raksasa yang dikurniakan kekuatan super adalah produk dari imaginasi penulis Poland Andrzej Sapkowski.

Ia dilancarkan pada tahun 2015 dan masih digemari oleh para pemain kerana jalan cerita, dialog, grafik dan humornya, serta keterbukaan dunianya.

The Witcher mendorong nilai saham CD Projekt RED menjadi 42,7 miliar zloty, (US $ 11,6 bilion), yang membolehkannya bersaing dengan Ubisoft Perancis untuk mendapat tempat teratas di kalangan pembangun permainan Eropah.

CD Projekt RED bertaruh bahawa dunia fantasi punk Cyberpunk – permainan peranan pena-kertas popular yang ditulis oleh Mike Pondsmith – akan menjadi hit yang lebih hebat lagi.

Kempen pemasaran yang menampilkan poster kuning dengan V mencapai 55 negara dan laporan media menganggarkan anggarannya mencecah puluhan juta euro.

Para pemaju menyalahkan kelewatan tahun ini atas pandemi koronavirus dan kerumitan mewujudkan dunia yang luas untuk sembilan platform yang berbeza.

“Kami adalah syarikat yang inovatif dan tidak ada dalam DNA kami untuk mengambil jalan pintas,” kata Iwinski. Dia secara khusus menunjuk pada penggunaan perisian siber futuristik yang meluas dalam permainan, menyebutnya “realiti yang dapat dibayangkan” sebelum menambahkan: “Kami akan melihat apakah ternyata seperti itu”.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Nestle Milo kini menjadi trend faedah kesihatan Jepun

Read Next

Esports City pertama di Malaysia yang dibuka di Quill City Mall

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x