Cinta rakyat Malaysia terhadap kandungan Korea tanpa mengira genre memberi inspirasi

Pelanggan Netflix di Malaysia hanya perlu melihat bar Top 10 gergasi streaming untuk memahami populariti rancangan Korea.

Sama seperti kain negara yang pelbagai, penonton di sini menikmati pelbagai kandungan dan bukannya berpasangan hanya dengan satu format atau genre.

Wakil presiden kandungan Netflix untuk Korea, Asia Tenggara, Australia dan Selandia Baru Minyoung Kim mengatakan platform penstriman popular bernasib baik kerana kandungan Korea adalah sebahagian daripada kepelbagaian itu.

“[Ini] memainkan peranan besar dan memberikan banyak kegembiraan kepada anggota Malaysia kita,” kata Kim semasa wawancara Zoom.

“Sekiranya anda melihat Top 10, penonton Malaysia kami telah menjadi peminat banyak rancangan Korea kami tanpa mengira genre.”

Dia memetik pertunjukan seperti siri seram apokaliptik Sweet Home, karya zombie periode Kingdom dan persembahan yang sangat emosional dalam katalognya seperti Crash Landing on You dan Itaewon Class.

“Sangat menarik untuk melihat bagaimana penonton kita di Asia dan di Malaysia menonton pelbagai kandungan dan Korea menjadi sebahagian besar dari itu telah menjadi inspirasi bagi banyak kita bekerja di Korea juga,” katanya.

Netflix yang kini dilanggan oleh 200 juta isi rumah di seluruh dunia telah membuat lebih dari 200 asal Asia, termasuk 80 di Korea, sejak 2016.

Tahun ini menandakan tahun kelima platform sejak memperluas perkhidmatannya ke seluruh dunia, termasuk Korea.

“Kandungan hebat boleh datang dari mana saja pada bila-bila masa dan disukai di mana-mana dan semua orang – inilah sebab mengapa kami memutuskan untuk membuat kandungan Korea yang dapat bergema dengan khalayak global dengan pencipta tempatan kami,” kata Kim pada acara maya.

“Ketika Netflix pertama kali menjejakkan kaki di Korea pada tahun 2016, salah satu ungkapan yang kami dengar adalah ‘badai dalam cangkir teh’ dan saya teringat merasa agak tersesat dan gementar ketika kami harus bermula dari awal dan hanya mengambil langkah pertama.”

Dia menambah bahawa platform tidak akan dapat mencapai visinya untuk mencipta kandungan berkualiti tanpa pengarah, penulis, pelakon dan kru Korea yang mempercayai semangat Netflix.

Pada akhir tahun 2020, Netflix mempunyai 3.8 juta keahlian berbayar di Korea.

Baca Lagi | Daft Punk berpisah selepas 28 tahun

“Dan sebelum Netflix mendarat di Korea, kualiti kandungan Korea sudah sangat terkenal dan saya percaya peranan kami adalah untuk membantu pencipta kandungan Korea menikmati kebebasan kreatif yang lebih besar,” katanya.

Semasa acara itu, Netflix mengumumkan bahawa ia melabur lebih dari AS $ 700 juta (RM2.8 bilion) untuk mengembangkan kandungan Korea.

Ketua Pegawai Eksekutif platform Ted Saranos mendedahkan dalam pesan pembukaannya bahawa Netflix baru-baru ini menandatangani perjanjian untuk dua studio sehingga dapat terus mendorong kandungan dari Korea Selatan untuk memuaskan selera penonton untuk hiburan-K.

“Selama dua tahun terakhir, kami melihat dunia jatuh cinta dengan kandungan Korea yang luar biasa buatan Korea dan ditonton oleh dunia di Netflix,” kata Sarandos.

Sebagai contoh, hit Sweet Home baru-baru ini meraih 22 juta tontonan di seluruh dunia dan komuniti kreatif Korea juga berjaya dalam mengambil genre zombie di Kingdom and Alive serta Ekstrakurikuler kerana penjelajahannya terhadap kejahatan remaja.

“Komitmen kami terhadap Korea kuat,” kata Sarandos. “Kami akan terus melabur dan bekerjasama dengan pencerita Korea untuk pelbagai genre dan format.”

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Anwar menggesa kerajaan untuk menjalankan kajian tempatan mengenai vaksin Covid-19

Read Next

Muhyiddin pada tahun pertamanya sebagai PM

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x