The Malaysia Post

Bukan sekadar nombor: Umur Joe Biden menjadi tumpuan

Joe Biden

Credits: japantimes

Adakah Joe Biden terlalu tua untuk menjadi presiden? Ia adalah soalan yang telah menyediakan makanan yang mencukupi untuk Republikan dan cawangan sayap kanan, manakala Demokrat dan kebanyakan media Amerika telah keberatan untuk membincangkannya.

Tetapi ketika orang tertua yang pernah dipilih ke pejabat tertinggi AS bersedia untuk jelajah Timur Tengah yang melelahkan, perdebatan semakin memuncak mengenai keinginannya untuk bertanding semula pada 2024.

Isu itu meletakkan Demokrat dalam kedudukan yang sukar kerana tidak ada alternatif yang jelas untuk Biden – yang berusia 80 tahun pada 20 November.

“Dia sesuai untuk menjadi presiden sekarang. Tetapi dia terlalu tua untuk pilihan raya akan datang,” The Atlantic menyimpulkan dalam artikel baru-baru ini, sambil mengkritik tajam dakwaan sayap kanan bahawa Biden mengalami demensia.

Kekecewaan terhadap Biden menyelubungi kemnya sendiri, dengan tinjauan pendapat New York Times dikeluarkan Isnin menunjukkan bahawa 64 peratus pengundi Demokrat akan memilih calon lain pada 2024. Umurnya disebut sebagai sebab utama mereka yang mahukan perubahan.

Presiden akan berusia 82 tahun pada permulaan penggal kedua, dan 86 pada akhir penggalnya. Sebagai perbandingan, Ronald Reagan berusia 77 tahun ketika dia meninggalkan pejabat pada tahun 1989.

“Usia Biden telah menjadi isu yang tidak selesa baginya dan partinya,” tulis The New York Times pada hari Sabtu, menggambarkan Rumah Putih yang telah menjadi pelindung, malah cemas.

Seperti pendahulunya, Biden mempunyai tanggungjawab yang meletihkan, dari perang di Ukraine dan inflasi yang melarikan diri kepada keganasan senjata api yang melanda negara itu dan Mahkamah Agung yang sangat konservatif.

Hujung minggu yang tenang

Sudah tentu ramai rakyat Amerika yang iri dengan kesihatannya, dengan pemeriksaan November lalu menyimpulkan bahawa dia adalah seorang lelaki yang “bertenaga” yang mengalami masalah ringan dengan refluks asid dan arthritis.

Tetapi penampilannya menggambarkan tol berat yang diambil oleh pejabat: rambut putihnya semakin nipis, berjalannya berhati-hati.

Dia kadangkala hilang daya pemikiran atau tersandung semasa membaca daripada teleprompter, dan gagap yang diatasinya semasa kecil muncul semula secara berkala.

Rumah Putih telah beberapa kali terpaksa menolak kenyataan yang tidak sesuai oleh presiden mengenai isu diplomatik yang sensitif.

Biden memberikan lebih sedikit sidang akhbar dan wawancara berbanding pendahulunya, lebih suka menerbitkan op-ed dalam akhbar, yang kandungannya boleh dikawal dengan teliti.

Pada hujung minggu, dia sering menghilangkan diri ke salah satu daripada dua rumahnya di Delaware selama dua atau tiga hari. Wartawan White House hanya melihatnya sekali, pada jarak jauh, apabila dia pergi ke misa.

Dan apabila pemimpin G7 bergambar pada sidang kemuncak Jun, adalah mustahil untuk mengabaikan jurang umur antara Biden dan perdana menteri Kanada Justin Trudeau, 50, atau Presiden Perancis Emmanuel Macron, 44.

‘Kehidupan bermula pada 80!’

Tetapi pembantunya mempertahankannya dengan bersungguh-sungguh, dengan penasihat kanan Mike Donilon memberitahu The New York Times bahawa presiden mahu “untuk meluangkan masa empat jam untuk merancang bagaimana kita mencapai asas dalam dasar domestik, apabila semua kakitangan yang lebih muda mahu lakukan adalah tidur” pada kapal terbang.

Biden, selepas kemalangan basikal kecil tetapi banyak didedahkan pada 18 Jun, membuat titik kembali ke pelana pada hari Ahad dan bergurau tentang kemalangannya dengan wartawan.

Presiden itu jauh daripada pengecualian dalam politik Amerika, di mana ramai pemain utama berusia lebih 70 tahun, termasuk pendahulunya Donald Trump, yang kini berusia 76 tahun.

Trump — calon Republikan 2024 yang berpotensi — tahu kad umur berfungsi dengan baik, dan berminat untuk menggunakannya.

“Terdapat ramai orang dalam lingkungan 80-an, malah 90-an, yang baik dan tajam seperti biasa. Biden bukan salah seorang daripada mereka, tetapi ia tidak ada kaitan dengan usianya. Sebenarnya, kehidupan bermula pada 80! Trump menulis di platform media sosialnya.

Berhubung dengan pengundi muda?

Di sebalik isu kesihatan, terdapat juga persoalan politik tentang bagaimana seorang presiden yang dilahirkan semasa Perang Dunia II boleh terus berhubung dengan orang Amerika yang lebih muda.

Bagaimanakah dia bertindak balas, sebagai contoh, kepada penunjuk perasaan muda yang memprotes di hadapan Rumah Putih terhadap Mahkamah Agung yang menghapuskan hak persekutuan untuk pengguguran? Biden tidak mempunyai jawapan yang jelas, berkata: “Teruskan bantahan. Teruskan membuat pendapat anda. Ia amat penting.” Menurut tinjauan pendapat Morning Consult yang dijalankan pada April dan Mei, hanya 43 peratus Demokrat yang berumur antara 18 dan 34 tahun percaya Biden mengotakan janjinya.

Tetapi siapa yang boleh menggantikannya? Pengulas ragu-ragu tentang peluang Naib Presiden Kamala Harris yang berusia 57 tahun, yang akan menjadi calon semula jadi jika Biden menarik diri.

Baca Lagi | Bukan sekadar nombor: Umur Joe Biden menjadi tumpuan

Seorang anggota pengawal yang lebih muda parti, seperti Gabenor California Gavin Newsom, 54, atau Setiausaha Pengangkutan berusia 40 tahun Pete Buttigieg, akan menjadi pilihan lain.

Tetapi seorang pendahulu masih belum muncul dari kem Demokrat. — AFP

Read Previous

Siri dokumentari BTS, konsert yang akan datang ke perkhidmatan penstriman Disney

Read Next

Pemain boling Natasha-Li Jane meraih pingat gangsa di Sukan Dunia

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here