The Malaysia Post

Bonnie mempertahankan gelaran di Kejohanan Powerlifting Para Dunia di Georgia

Bonnie Bunyau Gustin

Credits: gstatic

Atlet angkat kuasa paralimpik negara Bonnie Bunyau Gustin berjaya mempertahankan gelarannya pada Kejohanan Angkat Kuasa Para Dunia di Tbilisi, Georgia pada Khamis apabila dia mengangkat 210kg dalam kategori 76kg lelaki.

Atlet angkat besi berusia 22 tahun dari Betong, Sarawak itu mendominasi pertandingan itu dan telah mencipta jurang 13kg yang besar antara dirinya dan pesaingnya dengan lif pertamanya.

Peng Hu dari China meraih perak dengan lif terbaiknya 196kg manakala Ibrahim Shabban dari Mesir mendapat tempat ketiga dengan lif 195kg.

“Saya berasa sangat gembira dan bangga dengan kemenangan saya hari ini selepas kemenangan saya di Paralimpik Tokyo.

“Ini adalah kemenangan kedua saya di Kejohanan Angkat Kuasa Para Dunia tetapi saya tidak berjaya memecahkan rekod itu,” katanya.

Kemenangan di Tbilisi menjadikan jumlah pungutan pingat emas Bonnie kepada lima dalam semua kejohanan.

Dia menggondol emas pertamanya di Kejohanan Dunia di Nur-Sultan, Kazakhstan dalam acara 65kg lelaki pada 2019.

Tahun ini, Bonnie turut memenangi pingat emas di World Para Powerlifting World Cup dalam acara 72kg lelaki di Dubai dan Bangkok.

Dia mencipta sejarah dengan menjadi rakyat Malaysia pertama memenangi pingat emas Paralimpik dalam acara 72kg lelaki di Forum Antarabangsa Tokyo di Paralimpik Tokyo pada Ogos, memecahkan rekod 228kg dalam proses itu.

Dia mengangkat 217kg pada lif pertama, diikuti dengan 225kg pada lif kedua dan 228kg. Bagaimanapun, dia gagal dalam percubaannya untuk memecahkan rekod dunia 230kg.

Pada Sukan Para Asia Jakarta pada 2018, Bonnie memenangi pingat perak dalam acara 65kg lelaki.

Baca Lagi | Bonnie mempertahankan gelaran di Kejohanan Powerlifting Para Dunia di Georgia

Bonnie merupakan salah seorang anak Sarawak dalam skuad kebangsaan enam anggota yang kini beraksi di Kejohanan Powerlifting Para Dunia di Tbilisi, Georgia.

Empat lagi atlet angkat ialah pemenang pingat perak Paralimpik Tokyo Jong Yee Khie, Bryan Junency Gustin, Azlan Mos dan Nicodemus Manggoi Moses.

Read Previous

Kementerian Dalam Negeri meluluskan lebih 2,000 kamera badan untuk polis

Read Next

DAP Sarawak menyerahkan senarai akaun media sosial yang digunakan oleh cybertroopers kepada SKMM

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here