Bintang sukan ‘menuntut semula suara mereka’

Ketika Cristiano Ronaldo dan Paul Pogba mengeluarkan botol Coca-Cola dan Heineken semasa sidang media Euro 2020, itu menunjukkan bintang sukan menolak produk penaja yang tidak sesuai dengan nilai peribadi mereka, kata penganalisis.

Ronaldo mempunyai gabungan khalayak media sosial sekitar 500 juta pengikut, jadi ketika dia bercakap, ia memberi kesan.

Kapten Portugal berusia 36 tahun itu fanatik kecergasan dan menjelaskan apa yang dia fikirkan mengenai botol Coca-Cola yang ada di hadapannya ketika dia bercakap dengan media pada hari Isnin sebelum pertandingan pembukaan negaranya menentang Hungary.

Dia mengalihkan botol dari pandangan kamera sebelum mengatakan dalam bahasa Portugis: “Agua!”, Muncul untuk mendorong orang untuk memilih pilihan semula jadi.

Ronaldo terus menjaringkan dua gol dalam kemenangan 3-0 menentang Hungary untuk menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa dalam sejarah Kejuaraan Eropah.

Keesokan harinya, pemain tengah Perancis, Paul Pogba, yang beragama Islam dan tidak minum alkohol, membuat isyarat serupa dengan mengeluarkan sebotol bir Heineken semasa sidang akhbarnya. Fakta bahawa itu adalah versi tanpa alkohol tidak mengurangkan mesej.

“Kita berada di era baru di mana atlet sepertinya menuntut kembali suara mereka. Mereka nampaknya berhak sekarang untuk bercakap dan berkelakuan dengan cara yang sesuai dengan apa yang mereka fikirkan, apa yang mereka rasakan, apa nilai mereka, ”kata Profesor Simon Chadwick, pengarah Pusat Industri Sukan Eurasia di Emlyon Business School di Perancis.

Ronaldo dengan senang hati menyokong minuman ringan bergula pada masa lalu – sebenarnya dia melakukan kerja promosi untuk Coca-Cola di China pada pertengahan 2000-an dan telah bekerja untuk pesaing mereka Pepsi.

Baca Lagi | TMJ mahu mengambil alih Harimau Malaya

Tetapi Chadwick memberitahu AFP superstar Portugal itu mengatakan, secara terbuka: “Sebagai individu, saya mempunyai hak peribadi untuk beralih dari apa yang saya lakukan pada masa lalu.

“Saya berhak untuk mengubah pendapat saya, saya berhak mengubah nilai saya, saya berhak untuk membantah produk yang tidak sesuai dengan apa yang saya atau yang saya cuba wakili.”

Jangkauan media sosial memberi tunjuk perasaan lebih kuat daripada sebelumnya.

“Saya menyebutnya aktivisme leret sampingan,” kata Chadwick. “Sama ada anda berada dalam talian atau berada di dunia fizikal, jika ada sesuatu di hadapan anda yang tidak anda gemari atau tidak sesuai dengan nilai anda sendiri, anda hanya perlu menghindarkannya.”

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Pulau Pinang meminta Agong membenarkan persidangan dewan undangan negeri diadakan

Read Next

Jelas bahawa Agong mahu Parlimen disambung semula dengan segera, kata Anwar

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x