Bahagian pasaran Proton mencecah tinggi tujuh tahun pada 27.1 peratus dengan 11,873 unit dihantar pada bulan Februari

Proton Holdings Bhd telah menyerahkan 11.873 kereta pada bulan Februari (domestik dan eksport) untuk mencapai pasaran tertinggi tujuh tahun, bersamaan dengan pangsa pasar automotif 27.1 peratus, tertinggi sejak September 2013.

Proton mengatakan dalam satu kenyataan hari ini bahawa bulan itu menduduki tempat kedua di Malaysia dengan penjualan hampir dua kali ganda pada Januari 2021 sebanyak 5,964 unit.

“Berbanding dengan bulan yang sama pada tahun 2020, jumlah telah meningkat 19,9 persen, walaupun secara keseluruhan, jumlah untuk dua bulan pertama tahun ini masih 643 unit atau 3,5 persen di belakang jumlah kumulatif tahun lalu,” katanya, sambil menambahkan bahawa SUV keduanya, Proton X50 yang dilancarkan pada 27 Oktober 2020, telah mencapai tahap tertinggi baru bulanan dengan 3.345 unit dihantar pada bulan Februari.

Proton berkata, sebanyak 1.475 unit Proton X70 juga diserahkan pada bulan Februari (tertinggi untuk SUV segmen C), dan syarikat itu menjual gabungan 4,820 SUV, prestasi terbaiknya dan paling banyak untuk mana-mana jenama di Negara.

“Model dengan penjualan tertinggi, bagaimanapun, masih merupakan Proton Saga. Dengan 4,217 unit yang dihantar, sedan segmen A tetap menjadi pilihan ramai pembeli kereta yang menghargai gabungan kepraktisannya, reka bentuk yang menarik dan nilai untuk cadangan wang.

“Sedan ini juga melebarkan sayapnya dengan menjadi model Proton pertama yang dijual di Kenya pada 25 Februari, di mana ia dipasang secara tempatan oleh rakan kongsi Proton Simba Corporation.

“Model Proton lain juga menunjukkan prestasi yang baik. Proton Persona kembali memimpin dalam kategori sedan segmen-B dengan menamatkan bulan dengan 1.818 unit diserahkan, mengalahkan pesaingnya yang lebih baru dalam proses ini, “katanya.

Baca Lagi | Cinta rakyat Malaysia terhadap kandungan Korea tanpa mengira genre memberi inspirasi

Ia menambah bahawa Proton Exora kekal sebagai ketua pasar MPV segmen C sementara Proton Iriz meraih tempat ketiga untuk hatchback segmen B.

Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Roslan Abdullah mengatakan Februari terus menjadi bulan yang sukar bagi industri automotif Malaysia, tetapi ternyata sangat baik bagi Proton kerana dapat menghasilkan lebih banyak kereta dan dengan demikian mulai membersihkan tunggakan pesanannya semasa pergerakan itu tempoh perintah kawalan (MCO).

“Ini penting kerana kita perlu terus menerus melakukan pemesanan yang dibuat untuk mengelakkan tergesa-gesa sebelum insentif Penjana berakhir pada akhir bulan Jun tahun ini.

“Sektor automotif terus bersemangat dengan pelancaran model baru yang menarik yang pasti akan mencetuskan minat pengguna dan mewujudkan persaingan yang sihat di antara Proton dan jenama lain, tetapi kami akan terus berhati-hati walaupun kami terus maju untuk mengelakkan kadar jangkitan melambung lagi dan mengganggu operasi , “Katanya.

Proton mengatakan bulan ini juga menyaksikan pelancaran empat model edisi khas. Proton Persona dan Exora Black Edition serta Proton Saga dan Iriz R3 Limited Edition dilancarkan secara dalam talian pada 18 Februari dan menerima sejumlah 1,169 tempahan dari jumlah pengeluaran hanya 3.500 unit pada 26 Februari.

Tahun ini, fokus Proton adalah pada peningkatan keseluruhan rantai nilai selepas penjualan sehingga pelanggan dapat menikmati pengalaman jenama premium setelah membeli kereta mereka.

“Proton mengakui bahawa beberapa aspek perniagaan kami tidak dapat mengikuti kejayaan kami baru-baru ini. Kami mengalami masalah integrasi dan pelanggan yang memerlukan pembaikan kemalangan serta servis biasa telah menghadapi kelewatan. “Kami mengusahakan masalah ini sepanjang waktu untuk mengatasinya dalam waktu sesingkat mungkin, tetapi buat masa ini, saya menggesa semua pemilik Proton yang menghadapi kelewatan untuk menghubungi talian hotline pelanggan kami di 1-800-88-8398,” tambahnya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Pengisytiharan Darurat bukan kerana politik kata Muhyiddin

Read Next

Tony Pua mendesak Putrajaya untuk mengejar KPMG, Deloitte seterusnya

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x