Azalina memimpin sebagai Speaker sementara Dewan Rakyat

azalina othman said

Credits: straitstimes

Datuk Seri Azalina Othman Said (Pengerang-BN) muncul hari ini mempengerusikan persidangan Dewan Rakyat pada pukul 4.10 petang, mengejutkan beberapa ahli Parlimen semasa perbahasan usul terima kasih dan ucapan kerajaan oleh Yang di-Pertuan Agong hari ini.

Hassan Abdul Karim (Pasir Gudang-PH) dan Sim Sze Tzin (Bayan Baru-PH) berdiri bertanya mengenai pengungkapan kejutan itu kerana usul untuk memilih timbalan speaker baru masih ditangguhkan sehingga sidang berikutnya.

“Saya gembira melihat anda di sana, tetapi ini menunjukkan bahawa ada keperluan untuk memilih timbalan speaker baru secepat mungkin,” kata Sim.

Azalina mengatakan bahawa dia dilantik oleh Speaker Datuk Azhar Azizan Harun buat sementara waktu di bawah Peraturan Tetap 7 (3) Dewan Rakyat, dan bukannya janji tetap.

“Perjanjian itu seperti ‘nikah mutaah’, hanya untuk sementara waktu. Mungkin pada hari Isnin, ia akan menjadi orang lain, ”kata Azalina, merujuk kepada amalan jarang pasangan Muslim menjalani kontrak perkahwinan sementara.

Menurut Perintah Tetap 7 (3), “Pembicara dapat setiap saat selama persidangan meminta seorang anggota untuk mengambil Ketua sementara, tanpa komunikasi formal ke Dewan, dan anggota tersebut harus dilaburkan dengan semua kuasa seorang Speaker, sehingga Speaker kembali. “

Semalam, Menteri Undang-Undang de facto, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengatakan bahawa pemilihan timbalan speaker baru yang sepatutnya berlaku hari ini telah ditangguhkan ke persidangan Parlimen berikutnya.

Baca Lagi | Annuar Musa mengatakan perjanjian mungkin ditandatangani dengan parti Pembangkang yang lain

Katanya, penangguhan itu perlu kerana kerajaan sedang berusaha untuk membuat jawatan timbalan speaker Dewan Rakyat ketiga yang akan melihatnya diisi oleh seorang Ahli Parlimen Pembangkang, tetapi memerlukan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan.

Read Previous

Annuar Musa mengatakan perjanjian mungkin ditandatangani dengan parti Pembangkang yang lain

Read Next

Pelajar antarabangsa tidak perlu keluar dari Malaysia untuk memperbaharui visa

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini