Anak perempuan Duterte, Sara menjadi tumpuan

“Run, Sara, Run” telah menjadi slogan kempen yang popular untuk meyakinkan anak perempuan Presiden Rodrigo Duterte untuk menggantikannya pada pilihan raya tahun depan, tetapi dia meminta banyak penyokongnya untuk tidak menggunakannya. Sekurang-kurangnya buat masa ini.

Keengganan Sara Duterte tidak tercermin dalam pemilihan, dan skeptis cepat mengingatkan bahawa ayahnya juga bermain malu sebelum pemilihan 2016. Duterte pada mulanya mencalonkan diri untuk dipilih kembali sebagai walikota Davao City, yang memungkinkan dia untuk menembak jawatan presiden.

Setelah sebulan, dia mendampingi rakan parti yang tidak dikenali yang dengan senang hati mundur dari pemilihan presiden, dan memulai pertandingan badai di presiden.

Setahun dari sekarang, orang Filipina akan memilih pengganti Duterte, yang kepresidenannya terkenal di peringkat antarabangsa kerana perang kejam terhadap dadah yang secara rasmi telah menyebabkan lebih dari 6.000 orang mati – tetapi pengawas percaya jumlah sebenar sekurang-kurangnya empat kali lebih tinggi. Ancamannya terhadap pembangkang politik mengejutkan para pembela hak asasi manusia, dan kebijakannya yang berputar ke arah China memburukkan sekutu yang paling kuat di negara itu, A.S.

Pilihan raya umum Filipina datang ketika Presiden Joe Biden berusaha untuk memperkuat pakatan A.S. di Asia untuk menentang China, yang ketegasannya baru-baru ini di rantau ini, terutama dekat dengan rumah di Laut China Selatan, telah mengejutkan pro-Amerika Syarikat Manila. pertubuhan pertahanan. Filipina dan A.S. sedang merundingkan semula Perjanjian Pasukan Pelawat setelah Duterte pada Februari 2020 secara sepihak menangguhkan perjanjian tersebut, yang sangat penting bagi Perjanjian Pertahanan Bersama 1951 mereka.

Baca Lagi | DoJ AS memulangkan RM1.9b dalam dana yang dirampas 1MDB kepada Malaysia

Waktu Duterte di pejabat telah menggegarkan ahli politik di dalam dan luar negeri, dan mengguncang komuniti perniagaan juga.

Duterte menekan seorang hartawan yang dia mahu “hancurkan” untuk melepaskan dirinya dari syarikat permainannya. Setelah dia mengancam pemilik konglomerat Ayala yang berkuasa dengan penjara kerana kontrak air, mereka baru-baru ini menepati kehendaknya. ABS-CBN, penyiar terbesar milik keluarga Lopez yang berpengaruh, terpaksa ditutup setelah bertembung dengan presiden yang menakutkan itu.

Kepentingannya tinggi bagi ekonomi domestik. Tindak balas pandemi Duterte melibatkan penguncupan yang menyusut ekonomi sebanyak 9.6% tahun lalu, menyebabkan berjuta-juta lapar dan pengangguran. Harapan untuk pemulihan yang kuat selepas kemelesetan pasca perang terburuk di negara ini menguap dengan lonjakan COVID-19 baru-baru ini. Sebilangan besar pelancaran vaksin masih berada di cakerawala. Namun untuk semua kemunduran ini, Duterte tetap sangat terkenal di negara ini sekitar 110 juta. Peringkat sokongan orang ramai berada pada 91% menurut pengundi tempatan Pulse Asia akhir tahun lalu. Itu menambah norma sejarah bagi presiden yang melihat populariti mereka menurun ketika istilah mereka berakhir.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

DoJ AS memulangkan RM1.9b dalam dana yang dirampas 1MDB kepada Malaysia

Read Next

Liverpool menewaskan Man United

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x